Övergiven kattunge?

EnPerson

Trådstartare
Har en vildkatt som bor här på gården. Nu har hon övergett sin kattunge, den är ca. 3 veckor och nu vill den ha mat ;)

Vad ger man en sån? Välling?

Den är ganska snuvig men hoppas att den klarar sig :).

Sv: Övergiven kattunge?

Jag tycker du ska prata me en veterinär, de är ju konstigt att mamman har övergivit den :( men sålänge kan du ju ge den kattmjölk å mosa lite bäbimat, men somsagt ja tror du ska rådfråga me veterinär, lycka till me den lille :D

Bäst är att ge den Modersmjölksersättning . Det innehåller allt den behöver tills den börjar äta mer fast föda. Det finns att köpa hos veterinär, Apoteket eller Zooaffär. Royal Canin eller KMR .

Ja, det är modersmjölksersättning i åtminstone nån vecka till.
KMR är nog bäst, men Royal Canins är numera också bra. Den är också billigare och lättare att få tag i.
Har du inget öppet ställe får du kanske tag i nån kattuppfödare i trakten som har lite? Eller som har goda råt??
I nödlägen ÄR det socialt accepterat att ringa och fråga...

PS. Hjälp också den lilla att baja genom att försikigt massera buken och och ändan med en fuktad trasa. Normalt är det ju mamman som gör det.

Det går säkert att göra en nödersättning av välling, men det är lätt att göra fel.... Se nedan.

Sedan så småningom kan du börja med t.ex. köttfärs + t.ex. välling.

Välling (använder du mjölk så måste den kokas; så majsvälling är säkrast. Låglaktosmjölk är ett annat alternativ) + lite druvsocker, lite salt, en äggula samt lite smör.
Funkar bra. Det är möjligt att denna välling kan funka som nödersättning, nu när ungen inte är alldeles nyfödd.

Tack för att du försöker hjälpa den lilla!
Lycka till!

Hej! Är du säker på att hon verkligen har övergett sin unge??

Om så är måste du ge kattmjölksersättning "Royal Canin", finns i
djuraffärer, med pinpet eller dyligt. Följ det som står på förpackningen!!

Hälsningar från en Birmauppfödare

*kl*

Tack för hjälpen!

Det är iaf en pigg krabat som springer runt här nu, hänger i byxbenen nästan hela tiden. Otroligt söt, kolsvart.

Mamman struntar totalt i honom, men springer och passar på sina gamla ungar som är 3 månader nu.

Det är iaf en pigg krabat som springer runt här nu, hänger i byxbenen nästan hela tiden. Otroligt söt, kolsvart.

Mamman struntar totalt i honom, men springer och passar på sina gamla ungar som är 3 månader nu.

Underbart att uppenbarligen har det gått bra! :) :banana:

Hur har du gjort med maten/mjölken? På vilket sätt löste du problemet?

Han är tre veckor, syskonen också kattungar ca 12-13 v...

mamman måtte alltså ha blivit dräktig igen på det löpet som brukar komma några dagar efter förlossningen. använder man skohorn får man precis ihop antalet dagar...
Och tydligen hade svårt att ta honom få fullt allvar iom att hon skötte om sin "ordinarie" kull... :(

Det fick bli vällingblandningen som står längre upp. Fanns inte mjölkersättning som vi kunde hitta här i närheten. Vi har inte hunnit köra iväg ngn längre runda för mamma får ta hand om alla hästarna nu och jobbat, och jag har brutit nacken så får inte åka buss tydligen, annars hade jag kunnat ta bussen. Vi bor lite avsides ;). Men imorgon ska vi in till stan så ska kolla där då, borde finnas ju. Men det verkar ju funka bra iaf.

Ja, men är det ormalt att dom först tar hand om dom tre veckor och sen överger? Trodde dom gjorde det direkt isåfall. Men jag vet inte så mkt om katter, hästar är jag mer hemma på ;).

Det är jätte viktigt att du blöter en handduk (hörnet av den) och "slickar" kattungen på magen och i rumpan med den varje gång den har ätit, håll på iaf ca 10 minuter. Annars kan den få förstoppning och dö, mammans slickande stimulerar nämligen kattugnen till att bajsa.

Har två kattungar här hemma som vi tog in vid 4 veckors ålder.
De var inte övergivna men mamman är förvildad, vi försökte fånga in mamman också men fick ge upp efter två veckor.
Försök få tag i modersmjölksersättning, tror att de har det på apoteket också. Deras känsliga magar klarar inte vad som helst för mat.

vill du har hjälp från experter så vänd dig till http://www.hittekatter.ifokus.se

Hjääääälp!!!!
Min katt blev överkörd igår kväll.. Så nu har jag hennes 6 kattungar kvar.. dom är tre veckor gamla , jag ska till djuraffären idag så fort de öppnar och köpa mjölkersättning.
Jag måste hitta en kattmamma till mina små så de klarar sig..
Vet ni nån katt som har fått kattungar? Jag bor i Skåne utanför Kristianstad
Jag är så orolig för mina älsklingar..
Behöver all hjälp jag kan få.. Mitt nummer är 0730-488788 , Kriss

Hjääääälp!!!!
Min katt blev överkörd igår kväll.. Så nu har jag hennes 6 kattungar kvar.. dom är tre veckor gamla , jag ska till djuraffären idag så fort de öppnar och köpa mjölkersättning.
Jag måste hitta en kattmamma till mina små så de klarar sig..
Vet ni nån katt som har fått kattungar? Jag bor i Skåne utanför Kristianstad
Jag är så orolig för mina älsklingar..
Behöver all hjälp jag kan få.. Mitt nummer är 0730-488788 , Kriss

Hej. MAn får inte posta samma sak i flera trådar! Är det inte bättre att du l
ser i trådarna istället för att få tips om hur du ska göra med kattungarna?

/KT

Roligt att höra att den mår bra, men den lär vara äldre än 3 veckor om den springer omkring och klänger i byxben..

Den behöver inte vara äldre än 3 veckor. Våra kattungar är 3 veckor och springer omkring och klänger. Viktmässigt ligger även våra kattungar drygt en vecka för genomsnittsungen.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 975
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 300
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur