Övergången gal - trav

D

DisarmoniaMundi

Har just börjat rida en ny häst vars övergångar från galopp till trav är ganska "otränade". Ägaren har helt sonika brytit av från galopp direkt till skritt eftersom traven går i 350 knyck. Har ni några bra övningar för att få hennes trav lite mer samlad. Har försökt att flytta henne sidvärts direkt i övergången. Är jag på rätt spår då? Jag har bara ridit henne två ggr så jag vet inte riktigt än hur hon fungerar...

Sv: Övergången gal - trav

Samlade gångarter är energiska med mer böjda ledgångar o det ser ut som om hästen går i lite uppförsbacke.
Du menar nog en lite lugnare trav- arbetstrav där hästen kan komma till just-arbete.

du bör först minska galoppen så att farten inte gör att hon måste trava fort o tappar balansen.
om du rider dessa övergångar mellan de olika gångarterna o ökar o minskar tempot- minska så mkt det går utan att den blir långsam. klappa o fram igen.
Driv inte o förhåll samtidigt, utan minska sen sköter du energin genom att spänna magen, framåt= skänkeln.

Att flytta för skänkeln direkt i övergången är ett jättebra sätt att samla hästen och lugna traven! Dessutom kan du tänka på att "sakta av själv först" bestäm dig tillexempel för att "vid B ska jag sakta av till trav" och måla upp en bild för "din inre syn" hur hästen lugnt och fint saktar av till trav och travar samlat och kontrollerat. Var noga med att du verkligen kan känna travtakten i dig i övergången, tänk travtravtravtrav......

Samlade gångarter är energiska med mer böjda ledgångar o det ser ut som om hästen går i lite uppförsbacke.
Du menar nog en lite lugnare trav- arbetstrav där hästen kan komma till just-arbete.

du bör först minska galoppen så att farten inte gör att hon måste trava fort o tappar balansen.
om du rider dessa övergångar mellan de olika gångarterna o ökar o minskar tempot- minska så mkt det går utan att den blir långsam. klappa o fram igen.
Driv inte o förhåll samtidigt, utan minska sen sköter du energin genom att spänna magen, framåt= skänkeln.

Ja, det största misstaget man gör är att inte minska galoppen tillräckligt innan avbrottet. Då hamnar den på bogarna och i slängtrav.

och det skrev ju axel redan:o

Jag hade ungefär samma problem med min häst och har stundvis fortfarande då han e på det humöret.. Men det jag fick i tips från min tränare var att tänka öppna i övergången och ha honom runt min innerskänkel och se till att minska galoppen innan. Behövdes bara några gånger då jag tänkte på detta och sen dess sitter det.. med vissa undantag men då e det rallyharry jag sitter på! ;)

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka