Övergångar; tölt till trav, trav till tölt.

I

Invincible

Jag tränar min 5gångare lite lätt i övergångar.. Från tölt till trav är väll viktigast :angel: eftersom att de är med i ett 4gångs programm. Men vill även kunna trav till tölt. Även kanske tips på Galopp till tölt vilket också är med i ett 4gångsprogramm. Allmänna tips om 5gångare är välkomna!. :bump:

Sv: Övergångar; tölt till trav, trav till tölt.

Hade du tänkt att utveckla passen senare så är det väl inte så praktiskt att lära den "lägga" tölt från galoppen...? :confused: Det är bara en fundering. :angel: Och även om du kanske kan ta tölt direkt från galoppen så finns ju risken där att han hittar passen och kanske passar i stället :crazy:

/Jenny

Jag är inte alls mycket för att ta hästen från trav till tölt, det kan sluta med att du inte kan ta hästen i munnen när den travar utan att den går upp i tölt. Det är ju mindre lyckat..

Fast du ride rju på ett helt annat sätt när du byter från trav/tölt än när du gör en vanlig förhållning. För mig blir gångartsbytet mer ett sitsbyte och genom att "hålla fast" hästen en aning mer med sitsen än vid en halvhalt, i en "vanlig" förhålning håller du om hästen mer men trycker inte upp hästen lika mycket med sitsen. Om det nu är någon så förstår hur jag menar.
Sen ska ju inget av det göras med bettet.
(Självklart är det dock inte lika passande att träna övergångar från tölt till trav på en häst med ytterst svag trav och väldigt stark tölt)

Till TS: I mina ögon är dte anske en aning för tidigt att börja träna sådana saker med en så pass ung häst. Jag hade nog stryuntat i risken att komplicera sake roch ting för tidigt för hästen och hålla mig till enkla kommandon från skritten. Göra det enklast möjligt. Dels för att hästen är ung och det är viktigt att den lär sig att skilja på gångarterna, dels för att som femåring är det kanske lite väl komplicerat. (Sen beror det naturligtvis på hur mycket hästen redan är riden etc etc)

Han är inge ung.. 14 år.. Du kanske läste lite hastigt och trodde de stod 5?!?. Fast han är 5gångare =)

Nja.. jag vet inte om han är stabil nog för att ta in passen. har lite trav problem fortfarande. Men eftersom jag ska tävla 4 gång (testa på tävlingar) och bara för skojjs skull. Så skulle de vara rätt bra att kunna ta hästen från galopp till tölt (iof behövs de inte i lätt 4gång, inte på alla tävlingar iaf.) Men tanken är att vi ska växa och inte stå å trampa på samma ställe hela tiden, vilket inte är mitt mål.

Oj, sorry! Tyckte att jag läste noga, my bad. 14 och 5 år är ju lite skillnad..

För övergångarna gäller det egentligen att du hittar hur du gör med sitsen för att få hästen att byta gångart. Dte kanske låter anavcerat men det är ganska enkelt. Från tex tölt-trav så brukar jag vinkla mitt bäcken framåt samt få en annan tyngdpunkt över hästen just vid övergången, bjuda hästen fram och neråt. Motsatt ifrån trav till tölt, istälelt för att följa med i hästens sväv och takt så sitet rman til, sitet remot och trycker in baken under sig, vips så är dte tölt. Lite samma teknik i från galopp till tölt :)
Lycka till!

Okejj.. jo jag brukar lätta sätet när jag gör övergång tölt till trav. vet du om de är ok på tävlingar??.. Så jag ska alltså motarbeta travens rörelse om jag vill få tölt?? Halvhalter å sånt också antar jag??

Brolinskan skrev:
Fast du ride rju på ett helt annat sätt när du byter från trav/tölt än när du gör en vanlig förhållning. För mig blir gångartsbytet mer ett sitsbyte och genom att "hålla fast" hästen en aning mer med sitsen än vid en halvhalt, i en "vanlig" förhålning håller du om hästen mer men trycker inte upp hästen lika mycket med sitsen. Om det nu är någon så förstår hur jag menar.
Sen ska ju inget av det göras med bettet.
(Självklart är det dock inte lika passande att träna övergångar från tölt till trav på en häst med ytterst svag trav och väldigt stark tölt)

Till TS: I mina ögon är dte anske en aning för tidigt att börja träna sådana saker med en så pass ung häst. Jag hade nog stryuntat i risken att komplicera sake roch ting för tidigt för hästen och hålla mig till enkla kommandon från skritten. Göra det enklast möjligt. Dels för att hästen är ung och det är viktigt att den lär sig att skilja på gångarterna, dels för att som femåring är det kanske lite väl komplicerat. (Sen beror det naturligtvis på hur mycket hästen redan är riden etc etc)

Man kan ju se det olika, min häst är otroligt känslig. Jag skulle aldrig få för mig att träna övergångar på de hållet eftersom han lätt slår upp. Hästar som har väldigt stark trav, vår fyrgångare har det, henne kan man göra det på.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka