Fast du ride rju på ett helt annat sätt när du byter från trav/tölt än när du gör en vanlig förhållning. För mig blir gångartsbytet mer ett sitsbyte och genom att "hålla fast" hästen en aning mer med sitsen än vid en halvhalt, i en "vanlig" förhålning håller du om hästen mer men trycker inte upp hästen lika mycket med sitsen. Om det nu är någon så förstår hur jag menar.
Sen ska ju inget av det göras med bettet.
(Självklart är det dock inte lika passande att träna övergångar från tölt till trav på en häst med ytterst svag trav och väldigt stark tölt)
Till TS: I mina ögon är dte anske en aning för tidigt att börja träna sådana saker med en så pass ung häst. Jag hade nog stryuntat i risken att komplicera sake roch ting för tidigt för hästen och hålla mig till enkla kommandon från skritten. Göra det enklast möjligt. Dels för att hästen är ung och det är viktigt att den lär sig att skilja på gångarterna, dels för att som femåring är det kanske lite väl komplicerat. (Sen beror det naturligtvis på hur mycket hästen redan är riden etc etc)