Övergång till våtfoder

N

nässla

Med en fullvuxen katt i överhull och en ungkatt som gör av med mängder av energi på bus och lek är det svårt att hitta "rätt" torrfoder så jag funderar faktiskt på att göra ett nytt försök med våtfoder.
Problemet är bara att den äldre fick våtfoder (whiskas) som kattunge och blev väldigt dålig i magen av det... Men jag är beredd att göra ett nytt försök.
Har förstått att Maju ska vara bra. För tillfället äter grabbarna Royal Canin Indoor vilket den äldre blir överviktig på och den yngre misstänker jag skulle behöva mer protein eftersom han växer så det knakar. De delar också på en matsked tonfisk i vatten varje dag.
Så, om jag skulle gå över till maju, hur skulle ni rekommendera mig att göra?
Hur mycket mat per katt ca, hur många gånger per dag, ska man ta bort torrfodret helt osv.?

Sv: Övergång till våtfoder

Var försiktig när du vänajr över dem på våtfoder. Vänj dem först och främst vid att inte ha fri tillgång på mat. Börja sedan ge dem små portioner våtfoder och om någon av dem är lite känslig i magen kan du blanda i lite morotspuré så slipper du förhoppningsvis orolig mage under inväjningen.

När de äter bra av torrfodret kan du ta bort det helt. Hur mycket mat de behöver beror lite på. En ungkatt kan äta i princip hur mycket som helst. För en vuxen kastrat kan 150-200 g räcka. Väg katterna regelbundet så ser du om du behöver justera fodergivan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 556
Senast: Sofie.S
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 783
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
20 397
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 849
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd