Övergång från hö till hösilage?

D

diana_sven

Pga att det är svårt att få tag på bra hö så vill min stallägare att de hästar som idagsläget äter hö skall gå över till hösilage.
Min fråga till er är:
Hur gör man övergången så bra som möjligt?
1 kg per mål, dag...?
Min häst har en känslig mage, behöver därför er "expertis" om hur jag får övergången att fungera utan att orsaka problem för hästens mage.

Tack på förhand!
/Di

Sv: Övergång från hö till hösilage?

Skulle ta ännu mindre. Lite, lite i början eftersom han är så känslig. Låt övergången ta ca tre veckor. Kanske 200 gr per mål i början och öka successivt.

Jag som yrkesmässigt arbetar med bakterier tror benhårt på foderjäst samt stabilisering av tarmfloran genom att tillsätta för hästen naturliga tarmbakterier ex vissa stammar av Lactobaciller,finns på Lantmännen(svindyra tyvärr)kolla bara upp så det inte är vilka som helst utan de som isolerats hos häst.

Tycker jag också låter jättebra. Använder alltid foderjäst till min gamling som utan den blir dålig i magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 365
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 965
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka