Övergång från hö till hösilage.

Limaha

Trådstartare
Ska börja utfodra med hösilage. Är det något särskilt jag ska tänka på när jag går från hö till hösilage? Blir de lättare lösa i magen av hösilage? Hur länge håller en öppnad bal ungefär? Har bara två hästar så jag antar att jag kommer att få slänga en del. Ska man täcka över den del där man öppnat balen eller den håller sig ändå?
Tacksam för alla svar!:bow:

Sv: Övergång från hö till hösilage.

kan räcka olika typ min bal räcker 2 vekor.......... har balen i stallet täcker ej över :)

Jag svarar så här. Jag provade med hösilage...
har tre hästar. Det gick åt fanders med silagen.
Först gjorde jag fel så jag täckte med pressening,
vilket jag inte skulle ha gjort det jäste på
nolltid (3 dgr) och var obrukbart.
Sedan gjorde jag rätt men vi hade ändå
för få hästar tror jag för att ha hösilage.
Det blev mycket hö att frakta bort.

Har fått höra att det skulle vara rätt kallt
för att man med antal hästar skulle
kunna hinna använda en silagebal/rulle.

Det är säkert någon Bukare som vet exakt hur man
ska göra med hösilage.
Det skulle vara intressant att veta!

Jag fodrar mina två hästar med hösilage, och har just nu 300-kilos rundbal. Den räcker en vecka, efersom hästarna får 20-25 kg/dygn.

Jag förvarar balen inne, men det är ett kallutrymme, och jag täcker inte över. Temperaturen här ligger kring 0 grader ner till -15.

När det är varmare kan jag inte ha så stora balar, eftersom de inte hinner gå åt innan det blir dåligt. (3-4 dagar är vanligt när det inte är så kallt som nu) Jag köper då 80-kilos fyrkantsbalar istället.

Immer

Aha det finns alltså mindre balar.
Tack Immer!

Visst. Det finns även 40-kilos, både rundbal och fyrkantsbal, dessutom.

Immer

Jasså, aj då! Verkar inte vara en bra affär för mig!!! Jag bor i Skåne och här är ju som bekant sällan särskilt många minusgrader. Har funderat på de små balarna men de är ofta dyrare. Fast ska man å´andra sidan slänga hälften så kvittar det kanske:angel:
Jag har fri tillgång till hö, men så himla många kilo per dygn går här inte.
Tack för svaren i alla fall!!

*kl* det finns ju även 20 kilosbalar.. men det beror på om bonden orkar göra småbalar.. man kanske kan fråga inför nästa säsong?

Att ta det lugnt med invänjningen. Har gjort det med båda mina hästar, alltså gått från hö till hösilage och tagit det lugnt. Men det hösilaget jag har gett har varit väldigt torrt med ungefär samma torrsubstans som hö. Så har inte tagit så jättelång tid att ge full giva. Men beror ju som sagt på vad det ligger på i torr/blöt substans. Vet inte riktigt hur länge balen i vårat stall räcker, det är en stor (rektangel) bal men vad kan det ta, kanske en vecka och den brukar hålla sig bra. Ges till 12 hästar.

Jag har redan beställt 80- och 150-kilosbalar till nästa säsong. 300-kilosbalarna i all ära, men de är jobbiga att hantera när man inte har en traktor.:D

Immer

Vi hade köpt 300 kg:s balar :-(
Sålde dem vidare!

Marika skrev:
Att ta det lugnt med invänjningen. Har gjort det med båda mina hästar, alltså gått från hö till hösilage och tagit det lugnt. Men det hösilaget jag har gett har varit väldigt torrt med ungefär samma torrsubstans som hö. Så har inte tagit så jättelång tid att ge full giva. Men beror ju som sagt på vad det ligger på i torr/blöt substans. Vet inte riktigt hur länge balen i vårat stall räcker, det är en stor (rektangel) bal men vad kan det ta, kanske en vecka och den brukar hålla sig bra. Ges till 12 hästar.

Mitt är också i stort sett lika torrt som hö, ska man ändå vänja in så försiktigt? De är i alla fall väldigt förtjusta i hösilagen, äter det först innan de ger sig på gamla tråkhöet:D
Hade precis lyckats med fri tillgång på vanligt hö utan att de vräker i sig, verkar som om jag kommer att få leva med två tjockisar ett tag!!
Förresten... ska man ta av all plasten? Kanske en dum fråga men har som sagt aldrig haft med denna sortens foder att göra innan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 538
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama