Överföra pengar, Sverige till utlandet, billigaste sättet?

Rhodugune

Trådstartare
Så google har inte gett mig något vettigt svar, så jag frågar här.
Det är så här att jag har min kille i England, skulle behöva föra över lite pengar till honom varje månad, då vi håller på att spara ihop till en gensam resa som ska betalas från hans ände.
Så hur gör vi det på smidigaste sätt, med minst avgifter, via banken, paypal, som ni hör jag har igen aning, någon bättre idé?

Sv: Överföra pengar, Sverige till utlandet, billigaste sättet?

Paypal är väldigt smidigt. Bank är oftast billigast om det är större summor.

Om du använder Paypal är det billigast som du först för över från bankkonto till Paypal (kan ta några dagar) för att sen föra över till pojkvännen som "gift"
Då drar dem inte många kronor från det aktuella beloppet :)

Tack för svaret, det är det som jag hittentills sett är billigast och enklast, det är än inte bråttom så jag ville bara kika om det fanns något mer sätt som jag missat.

Banköverföring borde vara rätt enkelt, tror det ska vara kostnadsfritt

Vi provade det, borde kanske nämt det, men hela summan har aldrig kommit fram trots att via icabanken säger att det inte ska kosta något, har varit olika stor del av summan som inte kommit fram varje gång, så det är därför jag har funderingar på vilket sätt som är billigast.

Det kan ju ha med växelkursen att göra också?

Kan säkert vara en del i det, som sagt jag vet inte hur det fungerar, varför när jag tex satt in 890kr så fick han bara in 70pund på kontot, borde varit runt 84 om de följt kursen och inga ytterliga avgifter dragits.

ICA-banken verkar då ta ut en hundring i avgift för överföringar till andra valutor än euro, iaf vad jag kan läsa mig till.

har du kollat på rätt kurs då?
finns ju en köp kurs och en sälj kurs och den skiljer sig åt

har du kollat på rätt kurs då?
finns ju en köp kurs och en sälj kurs och den skiljer sig åt

Dessutom: Den kurs som bankerna använder vid pengaöverföring mellan olika konton, skiljer sig avsevärt (och är mycket sämre) från den som noteras på börsen.

även om din bank ICA-banken inte tar ut en avgift för den avgående betalningen tar oftast den mottagande banken en avgift av sin kund, i detta fall din kille, för att ta emot pengarna från Sverige och placera det på hans konto.

Om du har angett att du ska överföra 70 GBP så är det ju den summan han får, beloppet växlas hos din bank. så du betalar motvärdet av 70 GBP från ditt konto i SEK, det är här växlingen sker.
Det är bara om du anger att du ska skicka SEK när han har ett konto noterat i GBP som växlingen sker när den kommer fram till mottagande bank.

Kommer det fram mindre än den summan i GBP som du fört över (om du registrerat din betalning i GBP) är det hans bank som dragit avgifter (du ser ju vad din bank tar betalt när du reggar din betalning i internetbanken).

/ Bankanställd

Dessutom: Den kurs som bankerna använder vid pengaöverföring mellan olika konton, skiljer sig avsevärt (och är mycket sämre) från den som noteras på börsen.

Och bankernas växlingskurser skiljer sig mycket åt. Jag tjänar mycket pengar på att nyttja min svenska banks växlingskurs när jag för pengar från Schweiz till Sverige. Så det är tur att man kan välja.

Jag anvander mig av XE.com (money transfers) for att fora over pengar mellan Sverige & Australien. Det har fungerat valdigt bra och inte dyrt heller nagon hundralapp i avgift.

//Krusan

Men varför skaffar inte du ett konto här i Sverige som du sparar på varje månad (med trevlig ränta) och sedan för över vid ett tillfälle när det är dags att betala resan? Det blir ju dyrt med en överföringsavgift varje månad.

Men varför skaffar inte du ett konto här i Sverige som du sparar på varje månad (med trevlig ränta) och sedan för över vid ett tillfälle när det är dags att betala resan? Det blir ju dyrt med en överföringsavgift varje månad.

Instämmer, och jag är dessutom så nojig så jag skulle inte vilja att en annan person sparar mina pengar på sitt konto.

och då föra över när kursen är som bäst så man "tjänar" mest pengar

Satte över en summa till dotterns spanska konto häromdagen.
Det kostade mig 1,50 kr i avgift. Inte blodigt alls...

Liknande trådar

Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 259
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 015
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka