Överfallen Fjordingman

pollegrunk

Trådstartare
Manen på fjordingen blir vikt/ faller över på ena sidan på det högsta stället på nacken, där manen är som längst. ( min superbeskrivning:o)

Till frågan, ska man stubba den jättekort för att få den rak igen eller har hästen en virvel eller liknande som gör att stubben inte vill stå?

Sv: Överfallen Fjordingman

Jag är nog väldigt trött...

"Vem är den här fjordingmannen? Vad är det för något? Undrar hur han blev överfallen..?"

Ursäkta, jag var inte till så mycket hjälp :o

Ja klipp ner manen kort, så kort att den står upp bra. Vissa manar får man hålla kortare för att de inte ska lägga sig, men ibland räcker det att bara "börja om" en gång så står manen ordentligt sen :)

"Vem är den här fjordingmannen? Vad är det för något? Undrar hur han blev överfallen..?"

Ursäkta, jag var inte till så mycket hjälp :o

Haha så tänkte jag med, typ att nu är det en stackars fjording kille som blivit överfallen och typ knivskuren. :-/ tur att det inte var så:-)

Är inte jätte bra på det där med stubbman egentligen, men jag kan tro att den behöver klippas kort.

Hur lång är manen, på längsta stället (där den viker sig) ?

Min fjords man lägger sig visserligen inte, men håller jag den inte runt en tvärhand hög på bredaste stället, så ser den ut som en sliten kvast - spretar utåt :p.

Är det manen som är för lång/ för bred eller helt enkelt lägger sig för att den en gång varit det så hjälper det oftast att klippa ner den helt och sedan hålla efter den när den växer ut.
Är det hela mankammen som lägger sig, vilket den kan göra på äldre hästar bl a, så är det mer svårlöst eftersom den kommer att lägga sig när ny man växer ut också. Men även här kan det hjälpa att hålla manen kort och eventuellt trimma lite på sidorna om den är bred. Ju tyngre man desto större risk att den lägger sig.
Vissa fjordhästar har tyvärr hopplös man medan andra är jättelätta att få snygg stubb på... :meh:

Jag läste precis likadant :o

Läste även "mannen" istället för manen i förbifarten här så det blev heeelt galet i mitt huvud!:

Man(n)en på fjordingen blir vikt/ faller över på ena sidan på det högsta stället på nacken, där man(n)en är som längst.

Jag ska nog försöka sova nu...

"Fjordman, pseudonym för Peder Are Nøstvold Jensen, född 11 juni 1975, är en norsk främlingsfientlig och högerextrem bloggare.
Fjordman blev känd för en bredare allmänhet efter att attentatsmannen Anders Behring Breivik citerat honom i sitt manifest."

Men dåså, då gör det inte så mycket att han blev överfallen :rofl:

Ursäkta TS :o

Jag har läst den här rubriken minst 10 gånger, och jag har läst den [fjordingmann] varje gång, och tänkt vad fan!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka