överenergisk fem åring

V

vickis-pajala

jag behöver lite tips och råd på vad jag skulle kunna hitta på för övningar med ett rastlöst sto på fem år

idag hjälpte sambon mig att forsla ut en ny höbal till hagen åt hästarna och när jag öppnat balen så snabbt som ögat knycker femåringen balplasten och springer omkring i hagen med detta i munnen

när jag väl får tag på plasten så upptäcker femåringen att min äldre flicka går förbi hagen det tar inte många minuter att ta sig till andra sidan hagen och knycka mössan av flickan

i detta läga bestämmde jag mig för att tömmköra eländet och sagt och gjort gjorde vi detta

detta är en häst som blir välldigt rastlös av att står en dag i hagen utan att göra något

så jag behöver tips och råd på hur jag kan aktivera henne både från marken och i sadeln

// vickis

Sv: överenergisk fem åring

Låter som om ponnyn behöver tas ner lite på jorden och få lite mer sysselsättning tkr jag:D
Är han ute tillräckligt mkt i hagen till att börja med? Har han kompisar att busa med eller går han själv? Och hur mkt foder får han?

En grej som kan funka om han har tråkigt när han står inne är att gömma krafft i halmen om han nu står på halm. Annars finns det ju leksaker på hästaffärer som kan ge lite underhållning om han står länge inomhus! En annan grej är ju att ta en 1,5 l petflaska och göra små hål i den och sen lägga i några godisar.

Du kan ju också utnyttja hans energi och hålla på med trickträning och sånt med NH inriktning. Lära honom buga och sånt, han kanske tkr det är jätte roligt :)
Hoppas att något kan hjälpa dig!! Lycka till!

Du är inte ensam!

Jag vet också en femåring som har så mkt grejer för sig att man kan bli alldeles matt! Samtidigt är det hans charm.
Men han knyter loss sig om han får chansen när han är bunden (när vi åkte på läger knöt han loss sig 3 gånger tror jag, plockade ner höseglet och skyddet på bommen framför sig 2 gånger, tillslut fick han åka utan skydd på bommen), om man rider (eller snarare åker häst) på honom fipplar han med bettet och tungan är lite varstans, han slutar dock så fort man börjar arbeta honom. (Ett alternativ är ju annars att man biter framförvarande häst i svansen, det är jätteroligt och ofta får man ju en reaktion därifrån också!)
Om han kan sträcker han sig över staketet och öppnar balar själv och det där med att knycka mössan känner jag igen!
Och han ser små detaljer, som knappar i kläder och sånt, det vill han gärna undersöka så man får ibland säga till honom att "se men inte röra"

Mycket utegång, arbete med mkt tänka och inte bara rakt fram.
Denna har även haft en borste i boxen (han tuggade av grimskaftet på stallgången utanför sin box först) och nu i år kommer han att få en boll.

Jag undrar hur mkt de andra hästarna får sova egentligen.:crazy::confused:

ja ibland undrar man :crazy:

detta sto älskar att bära omkring på hinkar och det ser ju en aning dumt ut när man släpper ut henne i hagen och hon knallar omkring med en hink i munnen från stallet till hagen och precis innan för ingången så släpper hon hinken

stoet har inte riktigt styrkan ännu i ridningen utan vi jobbar på att hitta formen genom att klättra och skritta mycket MEN det är något hon inte gillar för då får hon INTE använda huvudet

så mer tips motages gärna

min 13-åring har varit precis likadan....har blivit litte bättre med åren men han måste ha något att göra hela tiden. Rids han inte 6 dagar per vecka blir han odräglig, inte alls elak och dum på något vis bara full i bus!

Om någon med keps kommer in i stallet så rycker han av dem den på en gång, sen står han och håller den i munnen. Ute i hagen så vallar han stona så fort han får tråkigt sen har han dille på att dra omkull stolpar.

Som sagt jag vet precis hur du har det men som ett tidigare inlägg beskrev så är det ju en del av charmen!

Rid och hantera mycket...det är mina rek. annars så tror jag att det är en del av deras personlighet!

mitt ena hbl. har hållt på så sedan han va föl, nu är han 10 år. det spelar ingen roll hur mkt. han rids och hanteras.

han knycker hinkar som han håller med munnen när han springer runt, mina gummiband i håret har han alltid älskat att stjäla (och han lyckas utan att lugga) han "lämnar tillbaks" jag sätter upp och han stjäl osv. snabbstolpar i hagen tar han tag i toppen och rycker upp, kepsar och mössor är ju jättespännande, kommer han åt bortsar elller annat så "plockar" han med det så fort han kan, som ett nyfiket barn :D

ändå har han alltid gått i stora kuperade hagar med både mkt. träd och sly i med flera andra lekfulla hästar. dom sista åren har vi haft alla på lösdrift där dom rör sig över många ha.

jag tycker iaf. det är ett charmigt och personligt beteende eftersom det inte finns något elakt inslag alls :D

Jag känner också en som är sån, 20 år är den:angel: Det går nog inte över, det är helt enkelt en typ av häst, denna är speciell på andra sätt också.:rofl:
Bla gillar den inte att människor står och pratar i närheten utan att involvera honom:rofl: Känner sig nog utanför och försöker få uppmärksamhet på olika varierande och mer eller mindre roliga sätt:angel:

Genomsnäll häst, :love:

ha ha :rofl: jag tror inte heller att dt går över. hjälper föga att försöka fostra bort det heller :rofl: min är oxå väldigt människokär och "snackig". en mycket speciell häst och en av väldigt få som aldrig kommer att bli tillsalu :rofl::love:

därimot så blir han väldigt grinig och är långsint om han anser sig orättvist eller respektlöst behandlad, en häst som gör vad som helst för sina människor så länge man ber och inte beordrar :angel:

vissa hästar är bara så. jag tycker det är gulligt! inget som man ska försöka ta ifrån dom. ge henne bollar och hinkar att bära på så hon har att göra. kanske en bit av en gammal trasmatta att bära på och bita i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka