Överdrivet vaktig tik?

D

Duplica

Jag behöver verkligen hjälp och råd om min tvååriga tiks beteende, då jag börjar känna mej mycket uppgiven i frågan. (förlåt för långt och eventuellt luddigt inlägg :()

Sen min tös var liten har hon varit mer eller mindre vaktig, och det har långsamt eskalerat. Hon är lydig och följsam, har bra kontakt och är supersnäll - om än lite osäker - runt andra hundar.
Problemet är hemma. I lägenheten och BARA i lägenheten. Hon skäller sej blå om det kommer någon hem till oss och nafsar om hon kommer åt. Vi har tränat att hon ska ligga på sin plats tills hon lugnat sej, sen får hon lov att hälsa under sträng uppsikt av mej. Utanför lägenheten (till och med bara i trapphuset) är det inte heller några som helst problem.

Den senaste tiden har nafsandet blivit värre, och även min sambos kompis, som hon verkligen tycker om och blir jätteglad när hon träffar. Senast igår, så passade jag på att gå ut med henne samtidigt som han kom hit. De hälsade där nere och Loppan var hur glad som helst. När vi sen kom hem igen efter rundan sprang hon direkt bort och nafsade honom i armen :confused: Jag röt till, öronen slokade och hon slickade lite på honom med viftande svans.

Idag kom husvärden och skulle fixa namnen på vår brevlåda (lägenhet då) och hon blev totalt hysterisk när jag släppte in honom. Hon fick sitta på sin filt men det var inte helt lätt att hålla henne där. Oftast räcker det med att jag bara höjer handen (hon fortsätter dock att skälla, men stannar på filten) men nu fick jag handgripligen hindra henne från att springa fram till honom.
Till slut gick hon självmant in och satte sej i soffan och skällde därifrån istället, men då visste jag iaf vart jag hade henne så fick hon sitta där och gapa för sej själv. Mitt i allt kom sambon hem, och då blev hon så glad att hon glömde vara arg.

Jag vet inte längre vad jag ska göra med henne.. Frågan är om jag ska fortsätta träna på det viset jag gjort nu, vilket hon har blivit lite bättre av, men då måste jag ju ha förbetett henne på att någon ska komma. Problemet är också att nafsandet kommer från ingen stans och helt utan förvarning (jag vet att det låter konstigt nu när jag skrivit att hon skäller som en idiot, men så är det. Hon slutar skälla en stund, och sen bara hoppar upp och nafsar..)

Jag behöver verkligen lite goda råd nu, innan jag förbjuder folk att komma hit.. Hon är världens underbaraste hund i andra situationer, det är det många som kan skriva under på.. Men detta måste få ett slut! :cry:

Sv: Överdrivet vaktig tik?

Jag skulle börja med en sväng till veterinären. Skulle de inte hitta något så behöver du ju proffesionell hjälp.

Låter som en jobbig situation både för dig och hunden.

Jag ska kolla med vet också, misstänkte att det skulle sägas här. Men såhär beter hon sej ju BARA hemma i vår lägenhet! Inte hos mamma och pappa eller andra, vare sej jag är med eller inte, aldrig ute om hon träffar på folk där heller? Visst skäller hon ibland, men vilken hund gör inte det (jo det finns säkert sånna, men det är mindre intressant) men aldrig att hon nafsar på det här viset, så oförberett. Som sagt; enbart innanför lägenhetsdörren.

Bör också tilläggas att träningsupplägget jag har nu, har jag kommit fram till i samrådan med en 'problemhundstränare' jag känner.

Din hund kanske reagerar mer när det är hemma, där tycker kanske hon att hon har rätt att vakta.

Du har inte möjlighet att visa beteendet för någon hundtränare?
Det kan ju vara allt från osäkerhet till aggressivitet.

Jag har en tik som tycker det är roligt att skrämmas. Hon är väldigt språksäker och läser av en människa och om den har ett avvikande beteende eller visar osäkerhet med kroppen så har min hund gärna gått fram eller rusat fram och "skrämt".
Vi har visat henne för en duktig hundtränare och man måste vid det min hund gjort, vid såna tillfällen "lära" hunden att den faktiskt inte får göra så. Nu träffar ju inte jag på så många människor med annolunda sätt genom att vi bor på landet men rådet vi fick var att iscensätta situationer som utlöste hennes beteende och lära henne att man inte fick göra så med människor som visar rädsla eller osäkerhet på annat sätt.

Men hos min hund har det aldrig funnits agressivitet med i det hela, det kanske blir skillnad mot din. Men just att kräva att din hund ligger när det kommer främmande, den ska ligga på den plats du bestämt, det tycker jag du har gjort rätt.
Lär hunden att ligg är ligg och gå inte därifrån förrän ett nytt kommando ges. Du kan börja hemma i lugn och ro att befästa ligg, för att sedan gå ut i sammhället och kräv ligg när det finns störningar runt om. Det går ju att öka svårigheterna så småningom. Tillslut är ni så säkra på detta moment att du kan använda det var som helst och kanske även när hon är på väg att "gå på" någon, kommendera ligg och hon lägger sig istället för att fullfölja det hon tänkte göra från början. Men det beror ju lite på vad som utlöser det hela, är hon tuff och tycker att hon ska bestämma vem som får komma in, eller är det rädsla och osäkerhet så att hon reagerar för att hon tycker det är obehagligt med främmande i hennes "hem"?

Man måste få hunden att förstå att detta beteende accepterar inte jag som förare, hunden måste lära sig att man inte får göra så, utan gör så här istället, typ med ett annat kommando som tex ligg.

Är det ett beteende som kommit nu? Hundar går ju igenom en hel del från valp till vuxen och vissa testar mer saker än andra, hos vissa individer har det gett utdelning för ett "sämre" beteende och det brukar inte behövas många upprepningar förrän de lär sig fördelar av det.
Min hund har precis klivit "över" till vuxensidan och flera saker bara rinner av och kvar finns där det man försökt lära in som man trott att de aldrig kommer att fatta :D
Men bästa rådet är att gå till en bra tränare som kan titta på beteendet och berätta hur det ska bemötas.
Lycka till

:bow: Tack så mycket för ett jättebra svar!

Jo, hon är absolut osäker. Hon tycker att mycket är obehagligt, och särskilt när det kommer hit folk hon inte känner. "Inkommandet" i lägenheten är värst, för då bryr hon sej inte om vem det är. När hon väl fått lugna sej och ser att det är någon hon tycker om, så är hon hur glad som helst. Är det någon hon inte känner kan hon hålla på och småruffa och morra hur länge som helst.

Hon var väldigt lätt att ha och göra med fram till två års ålder. Då kom trotsen, och osäkerheten gick mer över i försvar än vad den varit innan. Hon blev två i januari.

Nu har jag fått lite nytt hopp och motivation att fortsätta träningen så som vi gjort tidigare. Som sagt, jag haft en tränare här, en kompis som arbetat mycket med problemhundar innan h*n blev sjukskriven.

Varsogod :)

Min tik var värst vid sin skendräktighet och "hade valpat". Då vaktade hon mycket och det tog ett tag innan vi löste det genom att det beteendet kom bara ibland, med långa mellanrum.

Du får träna så din hund blir tryggare, hon behöver faktiskt inte hälsa på alla. Ge henne en trygg plats där främmande inte stör henne och se till att hon stannar där.
Då lär hon sig att hon ska ligga på sin plats när det är främmande hemma och behöver inte ta beslut. När hon blir tryggare kan hon få hälsa men så länge hon inte kan bete sig efter dina regler får hon ligga där, det blir en trygghet där hon vet vad som gäller.

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
6
· Visningar
537
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama