Överdomare vid lokaldressyr

H

Henchen

Måste man ha en Överdomare när det är en lokaldressyr tävling? Ponny?

Sv: Överdomare vid lokaldressyr

Ja, jag är nästan säker på att man måste ha det då du i en lokal tävling har propp, ryttarmeddelande och ska inlämna domarrapport till förbundet. Hör med ditt ridsportsförbund, dom kan svara på det

Ja, det måste finnas en överdomare i lokaltävling dressyr. 2006 går det bra att den dressyrdomare som dömer även är överdomare (om hon/han går med på det, arrangören måste kolla först), from 2007 måste det finnas en separat överdomare.

Jag vet att detta är en gammal tråd...

Jag var på en lokal dressyrtävling där ingen överdomare fanns, jag frågade i sekretariatet och de hävdade att man inte behöver ha överdomare på lokal nivå. Stämmer det?
Eller måste den domare som dömer även vara utbildad överdomare?

Tillägg: Tydligen är det olika i olika distrikt. I mitt hemdistrikt är det alltid överdomare (från lokal nivå) i andra distrikt är det inte så.

Senast ändrad:

Det SKA vara överdomare även på lokaldressyr. Tanken är att det ska vara en 'ambulerande' överdomare, dvs en som kan gå omkring på tävlingsplatsen under pågående tävling. Dock har utbildningen av nya överdomare gått långsammare än väntat, så det är fortfarande tillåtet att i dressyr ha sittande domare som överdomare. Tyvärr är det många arrangörer som inte kan sitt TR och antingen tror att överdomare inte behövs i dressyr, eller att det är självklart att sittande domare också är överdomare. Detta är inte fallet. Domaren måste ALLTID tillfrågas om den kan tänka sig att vara överdomare också och ett nej ska respekteras, då måste man skaffa en separat överdomare. Om sittande domare också är överdomare så ska han/hon vara utbildad till överdomare.

Jag ringde till det distrikt där denna tävling avhölls, och i det distriktet är det endast krav på överdomare på lagtävlingar. Vid lokala är det i princip alltid så att sittande domare är övderdomare.

Jag vet att du och jag tillhör samma distrikt och här har man ju alltid ÖD, men det skiljer sig alltså åt.

Jag tolkade dock TR så att man måste ha ÖD, men det gjorde inte detta distrikt.

Ja men då har de ju en överdomare även om det inte är en separat person. Detta är helt i enlighet med gällande TR. Överdomare ska finnas, men det kan vara sittande domare som är det. Utom i lagklasser då överdomaren måse vara ambulerande.
TR: "Vid dressyrtävling kan en av domarna även vara överdomare, dock ej vid elit-, mästerskaps- och lagtävlingar där speciell överdomare ska finnas."

Många arrangörer verkar inte ha koll på att överdomare ska finnas. Frågar man efter överdomaren så sätter de upp en frågande min. De har alltså inte heller bett sittande domare att agera överdomare.

Tanken är som sagt att överdomaren alltid ska vara ambulerande och det kommer som ett krav i framtiden. Sittande domare har ju svårt att t.ex. springa ut på framridningen och kolla om någon straffrider sin häst eller missköter sig på något sätt. Det finns dock för få överdomare för att kunna ställa krav på en separat överdomare i dagens läge, men de jobbar på att utbilda fler. Målet är att alla domare som varit verksamma några år också ska ha överdomarutbildning. Man inbjuder också hopp-överdomare att delta i dressyröverdomar- utbildningen, dessa vet ju hur överdomare arbetar och behöver 'bara' närmare kunskaper i dressyrreglernma.

Senast ändrad av en moderator:

på våra hemmatävlingar har vi alltid överdomare som går och mäter spö och sporrar på framridning, samt ser till att alla rider och beter sig schysst mot ponnyerna och dom andra tävlande. det är kanonbra! vi har bara fått positiva reaktioner på det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Disciplinnämnden har sagt sitt – en ryttare som startade utan att uppvisa giltigt vaccinationsintyg vid en tävling förlorar sin...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skandalerna inom ridsporten efter avslöjanden om hästar som plågats har påverkat överdomare Marita Mattssons arbete på tävlingarna.
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En överdomare ska ha uttryckt sig kränkande, men då uttalandet inte riktades mot någon direkt person lämnar Svenska Ridsportförbundets...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den danska överdomaren vid FEI, Hans-Christian Matthiesen, identifierar behovet av betydande förändringar för att säkerställa sportens...
Svar
0
· Visningar
208
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka