överbyggda hästar sadelproblem

orientalkatten

Trådstartare
Har nu ridit ett par år bomlöst.
Fungerar bra men ibland saknar jag min bomsadel som tyvärr är för rak.
Min häst är överbyggd och har på senare år blivit lite svankig, därför gick jag över till bomlös sadel.
Letade länge och hittade ingen sadel som passade.
Dom var för långa, klumpiga och passade inte alls på min häst som är byggd i nerförsbacke med kort rygg.
Han var ca 100 grader bred när jag letade sadel sist men har blivit bredare över ryggen.
Har det hänt något på bomsadelmarknaden dom senaste åren.
Skall jag satsa på att försöka hitta bomsadel igen, vad skall jag leta efter.
Vilka modeller finns det som har rundbossor, svängd bom, bogfrihet och inte tippar fram. helst inga fantasipriser.

Sv: överbyggda hästar sadelproblem

Prestige Hippos Dressage kan vara en sadel som skulle kunna passa.

Jag har faktiskt en Prestige Hippos Dressage till min gammelhäst som är just överbyggd och svankig. Går väl på runt 14 000kr tror jag.

Jag har kentaur Kari till vår gammelpålle, han är extremt överbyggd och lite svankig den passar super.

Ja det var ju svårare att svara på, 34, 36 eller 38. Oavsett är det nog något som måste testas.

Ja det är en mitt i mellan, hade 2 st till mina pållar, stoet hade en 34 och gammelgubben drar runt med sin 36.

Jag har själv en 35:a till min häst och han är av den grövre typen, dock inte modell lagårdsdörr.

Mitt sto var grövre än gammelgubben, lika förbenat så är det hon som hade 34 i storlek. Den sadeln (34) låg som ett flöte på honom, så där blev jag rejält lurad.

skall se om någon i kungsbackatrakten kan provlåna en sadel till mig så att jag kan kolla på modellen.
känner ni till någon så hör av er.
Vill så gärna att den passar då det är en hippos till salu/ byte med sadel för rak rygg.
precis en sådan jag har hängades i garaget.
för bra för att vara sant eller hur.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka