Överbyggd

Ajda

Trådstartare
Vad menas med att en häs tex har en överbyggd bakdel osv?

har aldrig riktigt förstått det...

Sv: Överbyggd

här ser du att Johans kors är högre än vad manken är, han är överbyggd

sommaren-03.jpg

unghästar är ofta överbyggda under tillväxten, här är mitt årsföl som för dagen är högre bak än fram

JOROIORMIMNNO.jpg

nej han ser inte så överbyggd ut på den bilden, men jag kan lova er att han är det, det både SYNS och KÄNNS nämligen :p kan lägga ut en skrittbild sedan när jag kommer hem för där syns det mest. Några bekanta såg på lång väg när vi var ute och körde pga hans guppande rumpa :rofl:

enligt vår egna mätning så är han 2 cm högre i korset än i manken, ny mätning ska göras.

Hör ser du en överbuggd häst. Jag måste ha svanskappa på denna.
109.jpg

såg inte så farlig överbyggd ut den heller, kanske bord lägga in en bild på Starre, han är öberbyggd så det skriker om det :smirk:

PICT0635.jpg

Denna häst måste väl vara överbyggd. Visserligen står hon i backe så det ser värre ut än vad det är egentligen.

Hoppas att det är OK om jag lånar tråden lite :p

Är det dåligt att hästen är överbyggt? Kan man gör något åt det?
Varför blir hästar överbyggda (arv?)?
*Nej jag kan inget om överbyggda hästar och har själv en häst som är det.*

Oxxx skrev:
Hoppas att det är OK om jag lånar tråden lite :p

Är det dåligt att hästen är överbyggt? Kan man gör något åt det?
Varför blir hästar överbyggda (arv?)?
*Nej jag kan inget om överbyggda hästar och har själv en häst som är det.*
Vet heller inte särskilt mycket om överbyggda hästar. Men det hindrade oss (hästen på den sista bilden med knoppar) från att tävla upp till mvs b fälttävlan och hoppning och la dressyr med många placeringar och vinster. Det enda som jag kan tänka mig är att det blir svårare för hästen att sätta in bakdelen under sig, men det kan väl de som är bättre förklara ;) .

Precis som du är inne på beror överbyggdheten på arv. Betäcker man ett överbyggt sto med en överbyggd hingst är sannolikheten att du får ett föl som är överbyggt mycket stor. Eftersom det är ett arv kan man inte göra så mycket åt själva kroppsbyggnaden. Att en häst är överbyggd påverkar ridningen. Oftast får man använda svanskappa då sadeln annars åker för långt fram. En häst som är överbyggd är oftast mer framtung än en "normalt" byggd häst, på så sätt är det dåligt med en överbyggd häst eftersom den belastar framdelen mer. Det blir också svårare för den att sätta under sig. När den sätter under sig ska ju tyngdpunkten förflyttas bakåt och på en framtunghäst innebär det att det blir en längre väg att förflytta tyngdpunkten. Men att få en överbyggdhäst att jobba i en bra form är inte omöjligt, det tar dock bara lite längre tid.

/Sara

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kall lägenhet