Överbyggd - permanent eller utvecklingsbart?

S

Stopek

Har hemma en häst på prov nu, femårigt riktigt tunt fullblod. Insåg när jag plockade fram tumstock och vattenpass att hästen är 2 cm överbyggd. Den har lång och låg manke, så egentligen sitter sadeln i ett tämligen bra läge, längre bak. Hästen behöver verkligen bygga på muskler hela den.

Undrar just om det här med mankhöjden är något som med bättre muskulatur i bogarna kan komma och förändras, på samma sätt som hästen kan breddas sig i bringan och få bättre benställning när den bygger muskler rätt? Har någon erfarenhet?

Hälsning Maja

Sv: Överbyggd - permanent eller utvecklingsbart?

det enda jag kan säga är att om det är fullblodet så är det ju en typisk exteriör för just fullblodet. De är ofta överbyggda med lååånga bakben.

självklart kan muskler och annat bidra till att "jämna ut" intrycket, och förstås även påverka att den jobbar i en bra form oavsett. Biffar den på sig lite i överlinjen blir ju detta även en bidragande faktor. Men exteriören i sig är ju det den är i grund och botten.

det enda jag kan säga är att om det är fullblodet så är det ju en typisk exteriör för just fullblodet. De är ofta överbyggda med lååånga bakben.

självklart kan muskler och annat bidra till att "jämna ut" intrycket, och förstås även påverka att den jobbar i en bra form oavsett. Biffar den på sig lite i överlinjen blir ju detta även en bidragande faktor. Men exteriören i sig är ju det den är i grund och botten.

Det syns inte tydligt på hästen att den är överbyggd. Det var först när jag satt upp i en sadel som låg väl ner över ryggen (provred den i en uppaddad sadel som låg ovanpå den) som jag kände det när jag red. När jag sedan mätte så insåg jag faktum. Tänkte att då frambenen ju faktiskt sitter lösa i bogmuskulaturen att det kunde förändras. Man kan ju faktiskt göra saker med en ponny för att den skall vara mindre inför mätning. Nu kom jag inte ihåg vad.

Hälsning Maja

Jag är övertygad om att det kan skilja upp mot 5 cm i mankhöjd beroende på om hästen är musklad eller inte.
Så med mat och träning så blir den nog mer jämn.

har en häst som var väldigt tun när jag köpte henne och väldigt överbyggd. tyvärr så har fullblod en tendens att vara överbyggda och min blir inte bättre och har svårt att muskla sig. när min kuse gått upp i vikt och börjat muskla sig så rättade hon upp sig i bak och fick bättre benställning

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 432
Ridning Har köpt mig ett fullblod på 5 år som gått på banan i 2½ år. Han är fransysk & utåt tåad fram. Tagits ur tävling för att han haft...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 772
Senast: Bowman
·
Utrustning Ena medryttarhästen går med en Freeform sadel och den passar i den mån att hon har inte ont nånstans och hon bygger muskler. I början...
Svar
14
· Visningar
1 299
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka