"Överbyggd" bog pga hälta?

Abeona

Trådstartare
Har ett sto med en lite underlig manke/bog. Det är så att vänster bog är väldigt stor vid manken. Den är mkt större än höger bog, vilket man kan se om man tittar bakifrån. Uppifrån sadeln syns det inte, underligt nog.. Såhär har damen sett ut alltid och hon är inte sned i övrigt utan bara manken.
För ca en vecka sen hade vi en hästmassör ute som skulle massera damen, observera att massören ej är färdigutbildad. Massören hade varit på en kurs och frågat vet och kursledare om min hästs bog/manke och då fått svaret att min häst ska vara halt på höger bak.
Hästen i fråga visar inga tecken alls på hälta, är pigg och glad och rusar rundor i hagen som en galning emellanåt. Klart att hästar kan luras väldigt bra och man ibland inte kan se att hästen är halt, men jag blir ändå lite skeptisk..
Hästen har sen tidigare en skada på höger bak, kotsenskidan, och går därav lite kortare med det benet, dock ej märkbart, men man märker att hon snabbare blir trött i det benet om hon måste trampa under sig mkt. Dock såg hennes manke ut så här redan innan den skadan.

Min fråga är egentligen, har någon hört talas om att bogen kan bli överbyggd av en hälta? Eller om man vänder på det, kan en häst vara sned utan att det behöver betyda nåt allvarligt? Som ett skönhetsfel eller bula i stil med Quasimodo (ringaren i notre dame ;))?
(Kan tillägga att en tidigare massör lade märke till "bulan" men inte fick för sig att det var något allvarligt.)

Är väldigt tacksam för svar! :)

Sv: "Överbyggd" bog pga hälta?

De har ju helt rätt, hästen har krångel med höger bak. Vad det sedan har för betydelse är nog bättre att fråga en duktig veterinär, men faktum kvarstår. Hästen är inte helt 100 i sitt rörelsemönster höger bak.

De har helt rätt. Min valack har haft krångel med vänster bak och under den tiden innan vi fick ordning på det så blev hans högra bog förstorad. Det är ju pågrund av att de avlastar det diagonala onda bakbenet.

Hur lång tid kan det ta att bli av med nåt sånt? Hur går man tillväga?

Omöjligt att svara på..

Till att börja med måste man ju kolla igenom hela hästen. Min häst hade problem med ett bakknä.

För oss blev det också ett sekundär problem att han knuffade sadeln lite snett pga att den ena bogen var mer musklad och fick en öm punkt i ryggen på den diagonala sidan bak under sadeln.

Har jobbat jätte mkt för att få honom jämn. Tömkörning, walkband, fysio- & equi terapeut. I början fick jag hela tiden vara noga med att han ställde sig jämnt när han gjorde halt då han gärna av vana satte ut höger fram och belastade det lite mer än det andra frambenet, men det försvann rätt fort.

Är ju svårt att trolla bort den ökade muskelmassan som blivit på den förstorade bogen och helt liksidig kommer han nog aldrig bli när man tittar på honom med ögat om man inte låter honom gå och muskla av sig helt. Huvudsaken är att de är liksidiga när du rider. Vilket kanske kräver att du får jobba igenom den stora bogsidan något mer och hålla efter den lite mer.

Blir en del på hästen helt plötsligt mkt mer musklad på ena sidan än den andra är det alltid ett varningstecken. Min valack är stenhård i huvudet vad gäller smärta och visar inte att det är nått som stör honom (skulle han säkert göra om det blev riktigt mkt) utan jag har alltid fått vara jätte noga med att känna igenom honom och lära mig läsa små små signaler på just honom.

Den enda erfarenhet jag har av nåt liknande är unghästen jag rider just nu för en kompis. Hon är också större på ena sidan av manken, men hon gick omkull förra våren och bröt manken så hela manken är lite bucklig och så.
Det är inget sånt som hänt tidigare?
Annars så är det ju som någon annan skrev, massörerna hade ju rätt -hästen har avlastat och därför kanske jobbat snett = ojämn muskelfördelning...

Men det kanske kan vara en bra idé att kolla hos vet.

Jo vi ska till vet på tisdag och undersöka.. Ville bara kolla vad jag har att vänta mig.. Tack för era svar! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama