Överbrunstigt sto

AstaKask

Trådstartare
Kändes bäst att fråga här bland avelsfolket.

Mitt sto är totalt generalbrunstigt när hon brunstar. Har hört en del som säger att det kan bli bättre efter att de fått föl, men oxå tvärtom. Mitt sto har definitivt blivit värre. Hon var tokig innan, men nu är hon ännu mer tokig :crazy:.
Inne på box står hon och klättrar på boxväggen eller gungar mot den med rumpan och ute måste hon hitta någon att brunsta mot, sto som valack. Just nu är hon insiktad på ett specifikt sto som inte går i hennes hage, utan i hagen brevid. När jag släpper henne i hagen skriker hon och springer direkt fram till det andra stoet och skriker och brunstar. Det andra stoet svarar på hennes uppmärksamhet.

De här två blev väldigt bra vänner från start då de gick i samma hage, då hade min sitt föl vid sidan och det andra stoet var dräktigt. Det andra stoet fölade i hagen och mitt sto var på fölet, vilket orsakade skada som ledde till avlivning av fölet :cry:. Efter det har stona ej gått tillsammans och nu är beteendet helt galet från mitt sto till det andra...

Någon som hört liknande? Varför just DET stoet? Kan man lindra brunsten på något vis eller är det bara att härda ut den veckan hon brunstar? Jag känner att det börjar bli lite pinsamt....jag kan förstå ägarna till det andra stoet om de känner att det blir lite obehagligt med tanke på vad som hände med fölet oxå....

Sv: Överbrunstigt sto

Det finns en del saker man kan göra allt från att prova med örter till veterinärbehandling. Om du inte har för avsikt att betäcka henne igen nu så ta kontakt med din veterinär och rådfråga. Dels för att de mest effektiva metoderna kräver en veterinär och dels för att det ibland kan finnas tumörer på äggstockarna som ligger bakom det här uppförandet.

Tack för svar!

Hon undersöktes ju med UL både innan och efter betäckning och såg fin ut, om det beror på tumörer borde det väl synts då? Och så borde hon väl inte blivit dräktig?

Hon var ju alltså "besvärlig" i brunsten även innan fölet även om det blivit värre nu....

Då är det nog inte en tumör, vilket på sätt och vis är synd för det är ganska lätt att bota med en operation.
Men veterinären kan ge henne hormonpreparat eller lägga kulor i livmoder. Kulorna gör att hennes kropp uppfattar henne som dräktig och hon slipper ifrån brunsterna.

Har du provat med t ex Stroppy mare som är ett örtpreparat? Fungerar bra på vissa ston och inte alls på andra. Vet inte var du bor men här i Skåne finns en veterinär som gör en egen blandning som fungerar bra också.

Nej, jag har inte provat med något preparat öht ännu, men vad bra att jag fick lite tips nu! Suveränt! Det ska jag kolla upp :)

Tack tack!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 025
Senast: Karro-Lina
·
Hästhantering Jag har läst några trådar tidigare här om de problem som kan uppstå i blandflockar med ston och valacker. Jag har då fått uppfattningen...
Svar
17
· Visningar
2 780
Senast: Linda_A
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka