Överböjlig sena

pastejja

Trådstartare
Jag har hittat en unghäst som jag är superintresserad av att köpa, men den föddes med överböjliga senor, och den är så gott som bra nu, men inte helt 100% enligt säljarna. Så den trampar genom för mycket. Jag tycker ändå att det skulle vara värt att ge den här hästen en chans, och undrar om det finns någon som har erfarenhet om hur man tränar upp en sådan häst. Gissar att det är något med hårt underlag, men hur mycket och hur länge etc. Hästen är oinriden och om jag köper den så kommer jag att göra ett försök att rida in till våren. Speciella benskydd? Annat?
Jag hade blivit jätteglad för svar.
Ulrika

Sv: Överböjlig sena

Mycket kuperad terräng och hårt underlag brukar stärka senorna. Jag kan dock inte uttala mig om huruvida det är ett vettigt köp eller inte, mitt råd är att rådfråga en veterinär.

Hur gammal är den?

Sj hade jag inte ridit in den lika tidigt som en "normal" häst..o först arbetat mkt för att stärka den innan den börjar ridas...

Eller om sanningen ska fram..:angel: hade jag varit för otålig så jag skulle nog inte köpt den om den inte var 4-5...

Tack för era svar! Jag har varit välsignad med sunda hästar hela mitt hästliv, så jag har inte så stor kunskap i skador och svagheter. Jag vet inte heller om det är ett bra köp.. Men det känns rätt. Hästen är bara 3 år till våren. Jag vet att man inte ska köpa häst bara med hjärtat.. Och jag kommer att ta det i det tempot hästen kräver. Tack för träningstips :)
Ulrika

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Islandshäst Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag...
Svar
13
· Visningar
3 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar