överben??

M

makejo

Hästen jag vill köpa besiktades idag, böjproven visade ingenting, allt var utan anmärkan förutom att han hade överben på vänster framben på framsidan ,(vet inte helt hundra vad delen heter)
det visade ingenting förutom att han (vet,) kände det och de tror han fått det som unghäst han har varit i sverige i 2,5 år han är 5 år gammal de vet ju inte men kan gissa att han kan ha fått det om han gått i flock eller nåt,
han är oinriden.
är det här nåt som har betydelse? påverkar det försäkringen? kan han få problem längre fram? jag är inte 100% säker med vad överben betyder i helhet.

Sv: överben??

Överben kan komma av olika saker.
Min häst har ett överben på insidan av vänster framben just under knähöjd och då kallas det remonthälta (även om det inte är någon hälta)...när det sitter där på en unghäst kan det bero på att de utsatts för mer påfrestning än de varit redo för alt felaktig benställning eller inskening. Min häst har inget problem eller men av detta alls. Överben kan om man har osis börja växa och då måste man fundera på anledningen till detta, min häst överben/remonthälta växte något i sommar då han sparkat sig just under överbenet och detta stimulerade överbenet till att växa. HAr nyligen röntgat honom och det är inga problem, vet sade att med tiden kommer hans överben att minska. Min häst hade detta då jag köpte honom, han har raka fina ben men gick i stora hagar som ung och kanske gick lite för hårt så han överansträngde benet och överbenet/remonthältan uppstod men det vet vi inte.

Ett överben som sitter på utsidan eller på annat ställe än just under knät på insidan kallas i regel rätt och slätt överben...det kan ha uppkommit av att hästen sparkat sig/blivit sparkad och är inget som brukar påverka. Växer överbenet brukar vet förr bränna dem men min vet sade att det är lite föråldrat att göra så nu. Jag skulle inte vara rädd att köpa en häst med ett överben om det är litet samt inte beror på felaktig benställning. Har det uppkommit av en spark el dyl är det nog ingen fara, är det remonthälta däremot precis som min häst har så skulle jag vara lite mer försiktig. Min häst har så fina ben att jag tog chansen och överbenet vållar oss inga problem. Ring en veterinär och rådgör om du är osäker, de kan säkert ge bättre riskprocent.....

Min häst har ett ganska stort överben på skenbenet fram, efter en sparkskada. Det vållar inga problem, mer än att jag måste ha speciella, lite mjukare, skydd om jag vill rida med skydd. Han har ett mindre överben också, som han fått som unghäst. Har heller aldrig varit några problem.

Tror inte du behöver oroa dig alls.

nån som vet om man måste ha restriktioner på försäkringen för det?

Kan jag inte tänka mig, om det bara handlar om själva överbenet och inte ger hästen några bekymmer. Men beror kanske på varför hästen har fått överbenet. Jag har alltid kunnat försäkra min häst utan restriktioner.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka