Sv: Överben

Om hästen får ett slag skada eller fraktus osv, och för att (förenklat) skydda det skadade område så bildas det en benmassa runt det skadade området. Man skulle väl kunna säga att skelettet tillför mer benmassa/vävnad (rätt mig om jag har fel)

Och beronde på överbenets storlek så kan dom försvinna efter några månader, men annars kan dom finnas kvar för alltid. Men får hästen behandlig fort så kan minska överbenets omfång.

Hoppas att mitt svammlande ger lite klarhet ;)

jag tror nästan att min häst har det på insidan av skenbenet, ganska litet efter att han slog ihop med bena

Tycker ni att mna ska massera in det med något? kamfersalva?

Den vanligaste orsaken till att en vuxen häst får överben är att hästen slår i sig själv. Det blir en skada i benhinnan och ett överben kan bli resultatet. Orsaken till att hästen slår i sig med motsatta benets hov kan vara benställning, skoning, rörelsemönster med mera.

I de flesta fall blir överbenet "ett skönhetsfel" utan betydelse för hästen, men i en del fall blir hästen halt och överbenet slutar inte att växa. Om det sker bör man kontakta veterinär som eventuellt röntgar överbenet och vidtar de åtgärder som behövs. Det går att stoppa tillväxten på överbenet på lite olika sätt och i extrema fall kan överbenen behöva opereras bort. Detta gör man dock bara om hästen störs av dem (haltar, ömmar och då det inte slutar växa eller sitter så illa till att det kan trycka på gaffelbandet).

Om din häst är ohalt och den nya knölen inte fortsätter att växa behöver du inte vara orolig. Då har du bara fått ett nytt överben på din häst! För att förhindra att hästen får nya överben kan du sätta skydd på honom så att han inte kan slå i sig själv igen. Se också över hans hovar och skoning, förändringar i verkning/skoning kan ändra hästens rörelsemönster.

När växande unghästar får liknande knölar på insidan av skenben/griffelben fram, är orsaken ofta en skada på ligamentet mellan skenben och griffelben och beror då på till exempel skev benställning, eftersatt hovvård, för hård träning, felutfodring med mera.
Dessa unghästar blir oftast halta, svullnaden är dessutom varm och trycköm. Denna variant av "knölar" behandlas med vila och antiinflammatorisk behandling, samt att man ser över orsaken till överbelastningen av ligamentet.

.

När växande unghästar får liknande knölar på insidan av skenben/griffelben fram, är orsaken ofta en skada på ligamentet mellan skenben och griffelben och beror då på till exempel skev benställning, eftersatt hovvård, för hård träning, felutfodring med mera.
Dessa unghästar blir oftast halta, svullnaden är dessutom varm och trycköm. Denna variant av "knölar" behandlas med vila och antiinflammatorisk behandling, samt att man ser över orsaken till överbelastningen av ligamentet.

bara som liten "parantes" ;)

sitter oftast strax under framknäet på insidan fram och kallas för remonthälta, även om hästen inte är/blir halt. även det kan leda till överben/benpålagring dvs. "en naturens förstärkning" på skelettet.

Aha, min häst har precis som du beskriver! Det är egentligen 2 små knölar på insidan av skenbenet på höger fram, strax under knät. Undrar om det kan vara orsaken till hans hälta på samma ben? :confused: Fast veterinären borde ju isåfall inte ha röntgat och hållt på utan att hitta nåt...

Har samma på min häst två små knölar, precis under båda framknäna. Har pratat med både med mina lärare ( går på hästgymnasium) och med vet på åby. Mina lärare rekomenderar vila tills han inte längre är det minsta varm på dessa områden, hur har ni själva gått tillväga efter att ett överben börjat växa?

min islänning har ett överben på insidan av skenan efter en spark som även resulterade i ett ordentligt sår.
Hon hade lite lite värme och reagerade med markering i trav de första 10 min som jag red, sen försvann det.
Hon vilade i ett år innan jag satte igång henne igen, ingenting växte när jag ställde av henne. Har nu en liten knöl kvar och inga fick inga andra sviter. Men lång vila blev det, jag var rädd att det även påverkade senan, därav den långa vilan.

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 228
Hemmet Och i så fall, tips på bra märken ni är nöjda med? :bump:
Svar
8
· Visningar
338
Senast: Angel
·
Mat Jag ska snart till Stockholm och vill gå på en trevlig sushirestaurang med min dotter, gärna på Söder, men annars centralt i alla fall...
Svar
2
· Visningar
263
Senast: Mabuse
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka