Messy

Trådstartare
lite frågor... om hästen har slagit på sig, svårläkt sår som sen blev till en klump... = överben... det är hårt å går inte bort...
då undrar jag, kan det bli aktivt å börja växa senare?
är det osmart att ha back on track (så det aktiveras)... skulle vilja ha det för gallorna, å då kommer det ligga över överbenet (det sitter mitt på bakbenet, så det sitter inte ivägen annars)...
kan man linda på ett överben vid ridning?

Sv: överben

Ingen större risk att det blir aktivt igen. Är det oaktivt nu så är det bara att linda om du vill det.

Det är nog bara bra med Back on Track på överbenet. Det kan kanske få det att bli mindre.

Annars så kan du massera överbenet med liniment varje dag, ibland kan det gå bort helt. Jag har fått min unghästs överben att minska i storlek med massage och liniment. Det tar dock tid att få det att krympa, förutsatt att det är ganska nytt. Vet inte hur man kan påverka gamla överben.

MVH

A-K.Eng

Överben krymper ihop mer eller mindre efter en tid oavsett om du masserar med liniment eller inte.

Liknande trådar

Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 669
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 723
Senast: kurakosz
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 259
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej på er! Idag när jag kom till stallet var hästen varm och svullen i kotan på ena bak, det fick bli att hänga tillbaka sadeln och ge...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka