mag

Trådstartare
fick veta idag att hästen jag ev. ska köpa har överben och jag vet inte vad det innebär. Någon som kan svara mig snabbt hur det påverkar hästen, var det sitter osv. Vi kommer naturligtvis kontakta en veterinär före köpet, men jag tänkte om någon kunnde svara mig nu lite snabbt tack.

Överben uppkommer av två anledningar. Antingen har hästen en svag punkt i sin exteriör där och behöver extra stöd eller så går hästen på sig vid det aktuella stället.
Överben är generellt inte alls farligt, utan bara ett sett för hästens kropp att skydda sig mot påfrestning eller slag.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
495
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
709
Senast: ylvali2
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka