Rotterö

Trådstartare
Jag undrar vad öveben är
Min vet kollade mitt föl
Han hade en svullnad underknät insida. Ummade lite men ingen hälta.
Han sa att han slagit i ordentligt. Kunde vara början på överben. är det något farligt
vad ska man göra åt det .
Ska jag anmäla till försäkringsbolaget
snälla några svar och råd :confused:

Överben är en förbening, en lite knöl som hästen bildar på benet om den har slagit sig (benet stärker liksom upp sig själv). Det är ingen fara och hästen klarar sig lika bra med det, som utan det. Du behöver inte rapportera det till försäkringsbolaget, men om hästen någon gång skall säljas kommer det att stå med i veterinärbesiktningspappret.
Överben är rätt vanliga, de flesta hästar utveckar någon gång ett sånt.

/Malin

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 111
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 258
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 249
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 950
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna