överben varför bildas dom ?

Oftast inte, beror på hur de sitter om det kan störa hästen. Ett överben är ju en "förstärkning" av benet, en reaktion på en påverkan av något slag som Peter skriver. En "bula" helt enkelt, en del går att få bort medan andra stannar kvar.

sitter strax ovanför kotan , okej men hur bär man sig åt för att få bort överbenet ?

Har även fått reda på att vissa hästar behöver skos ofta, pga hur de sliter hoven. För att inte få överben!

Har en häst här hemma som har fått överben, och fömodligen för att han behövs skos mkt ofta, då han "krossar" ena sidan av hoven.

Om överbenet sitter illa till kan man operera har jag för mig, annars om det är ett "aktivt" överben från ex.vis slag kan man försöka få bort det genom ett arnikaomslag. Det är inte säkert att det går bort och först och främst måste du veta orsaken till att den fått överbenet för att ev. kunna åtgärda det. Många hästar har överben utan att det spelar någon som helst roll för deras användbarhet.

okej...för det är nämligen så att jag har haft henne utlånad på foder i ca 1 ,5 år och jag känner inte igen denna knöl... kanske borde jag göra en vet besikt ? Vid överlämnandet till fodervärden så gjorde vi en vet besikt. kan jag begära att få en kopia på besiktningspappren ? Så jag kan ha dom att jämföra med ?

Visst borde du kunna göra det, men om hon inte har några besvär av det så varför bråka? Det är så lätt att de råkar smälla till sig själva i hagen, i skogen eller få av en annan häst. Jag skulle gissa att de flesta hästar över 10 år har ett eller flera överben. Det är inte ens säkert att veterinären som utförde besiktningen brydde sig om att anteckna den ifall den var utan betydelse.

nä, ja hade inte tänkt att bråka heller, men hur kan ja va säker på att hästen är i samma skick som när ja lämnade den ? Eller jag vet ju inte hur andra gör.. men ja kanske skall avvakta då :)

Be veterinären titta lite extra på överbenet och säga vad h*n tror först, så vet du om du behöver oroa dig. Den besiktigas väl vid återlämnandet?

nej det är det som inte är gjort, jag fick hem henne i förra veckan...därför är det nog en god ide att göra detta misstänker jag.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
507
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix