Överben, vad göra!?!?

S

Sanne:L

Mitt fullblod har återigen fått ett överben! Denna gången visar han lite hälta pga det och är en vecka efter att det kom fortfarande lite varm i själva överbenet. Nån som har några tips om vad man ska göra för när en häst får överben? Jag har linimentat efter råd i stallet, men hört rykten om att man ska linda så ska det inte bli så stort (kanske måste göras direkt när man upptäcker det isåfall?). Ska han ha boxvila? Jag rider inte, men har låtit honom gå ute, hästarna är rätt lugna i hagen så han anstränger sig nog inte så mkt...

Sv: Överben, vad göra!?!?

Var sitter överbenet?

Är hältan pga överbenet eller pga smällen som orsakade det? Om det inte sitter väldigt avigt till så skulle jag gissa på det senare...

Jag brukar massera och linda med back-on-track, så minskar de.

ska man kyla eller värma?

det sitter mitt på skenbenet på insidan, han har ett likadant på andra frambenet som han inte är halt av så det är säkert smällen, eller just nu när det är aktivt... vill bara stoppa det och få honom ohalt igen

När de slår sig på benen ska man kyla så mycket det går. Spola med kallvatten och sen linda på isbandage. Det minskar svullnaden samt benbildningen.

Om hon är svullen av överbenet, så linda henne!
Tror inte det finns så mycket att göra vid överben,min häst har överben på alla fyra benen, inte kul!
Uppfödaren till min häst, har ett sto som fick ett rejält överben och var svullen, och halt, vi åkte till slöinge med henne, där skrev dem ut en sort vätska som luktar lök, som ska smörjas in på överbenet, det är jätteskarpt så man är tvungen att ha handskar på!
Vi provade det istället för att bränna bort det, det kostar så mycket! Och det funkade faktist....men flaskan kostade 800 kr!!!!:crazy:

Om du inte redan har det så tycker jag att du ska köpa Back-on-Track bandageunderlägg och linda med.
Jag vet inte om det anses som reklam, men leta på nätet så hittar du info. Det är keramiskt pulver insmält i polyester, när det sedan kommer i kontakt med kroppsvärmen så alstrar det infrarött ljus och värme som ökar blodgenomströmning, minskar svullnader och lindrar led och muskelskador...

Mitt fullblod fick i julas ett rejält överben i pannan, av alla ställen!
Efter en del fnulande fick jag till det så att jag kunde vika en pad dubbel och ha över natten iaf, det hjälpte, det liknar inte så mycket ett horn nu som det gjorde innan ;)

goldengalactica skrev:
När de slår sig på benen ska man kyla så mycket det går. Spola med kallvatten och sen linda på isbandage. Det minskar svullnaden samt benbildningen.

Jamen, det gäller väl bara i första skedet? Som jag förstår det är det iaf ett par dagar gammalt nu?

om han visat hälta av det så tycker jag du ska kolla upp det. det han ju vara så att det liger mot en sena å det är inte bra.

Min häst fick ett överben för några år sen. Då skrev veterinären ut något som brukar kallas för "löksoppa" men heter något annat. Det hindrar överbenet från att växa mer. Man ska stryka på det på överbenet under ett visst antal dagar.Det fungerade bra på min häst. Jag röntgade efter ett par månader för att se så det inte va aktivt så jag kunde rida som vanligt. Ring och prata med din veterinär.

Ja, detta var några dagara gammalt! Fick efter många om och men tag i en veterinär som jag har fullt förtroende för! Han sa att jag skulle inte göra nånting alls, och definitivt inte anstränga hästen!! Han fick gå i hage och ev ha stödbandage inne nattetid, men inte nödvändigt. Det kunde ta tid för det att läka, men det var bara att vänta och inget att oroa sig för!! Så nu får lille hästen en oplanerad vila... kanske han kan behöva, är inte så gammal :)

Annars kan du frysbränna överbenet... typ en veckas konvalecent bara. Hästen kan gå i hagen som vanligt. Detta hindrar överbenet från att växa mer och därmed att göra ont. Går fort o är enkelt gjort av vet.

En kompis till mig har en häst som fick ett överben. Hon lät frysbränna det. Och det blev inge bra.:( Hästen har haft jätte bekymmer med överbenet efter det. Med hälta o s v.

Då har inte alla punkter bränts ordentligt..! Då kan dom få ont av det igen och frysbränningen behövs göras igen. Ibland kan överbenet ligga och trycka på ligament o senor också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka