Överben som växer...

Ela

Trådstartare
Jag har en ettåring som skadade sig som fölunge, han fick ett sår som var svårläkt och senare bildades det ett överben.

Överbenet har suttit på insidan skenbenet av och sett likadant ut hela tiden.
Han har aldrig varit öm eller halt.

Veterinärerna har heller aldrig trott att det i framtiden skall påverka honom.

Idag när jag kikade till honom såg överbenet mer än dubbelt så stort ut :eek: Han ömmade lite och det kändes lite svullet dock ej rörelsepåverkad.

Vad tror ni kan ha hänt? Kan överben plötsligt växa? och isf vad beror det på?

Tack och lov har jag väldigt dålig erfarenhet av liknande skador och tar tacksamt emot era synpunkter.

(Självklart kommer jag även kontakta veterinär)

Sv: Överben som växer...

Antagligen har det väl fått sej en smäll så att det blev aktivt igen. Sånt händer ju lätt speciellt när det sitter på insidan av benet.

Kanske svårt på en ettåring men jag har alltid lindat min med BoT om jag sett ett överben börja växa och då har det faktiskt gått tillbaka.

jag skulle ha bränt det med nåt starkare liniment eller blister. då går de ner. punktplistra 3*3cm på överbenet...

Om överbenet inte sitter illa till dvs i närheten av senorna kan du avvakta. Om hästen är besvärad av det eller det sitter dumt till får du behandla det. Det finns flera sätt att få det att stanna upp/ev. dra sig tillbaka lite; man kan prova att behandla lokalt med ett antiinflammatoriskt preparat, eller så gör man det som är effektivast men också det som är tråkigast-man punktfryser det. Då stannar i princip alla överben men hästen kommer att få vita punkter som aldrig försvinner.

Att lägga på BoT-paddar tror jag inte ett dugg på, hur ska ett värmande bandage kunna hindra benhinnan från att bilda celler? Kroppen försöker ju reparera skadan det kan inte ett bandage göra något åt............

Det enda jag har hemma åt det hållet är nog Arnika.

Vad hade du använt för liniment?

Om överbenet inte sitter illa till dvs i närheten av senorna kan du avvakta. Om hästen är besvärad av det eller det sitter dumt till får du behandla det. Det finns flera sätt att få det att stanna upp/ev. dra sig tillbaka lite; man kan prova att behandla lokalt med ett antiinflammatoriskt preparat, eller så gör man det som är effektivast men också det som är tråkigast-man punktfryser det. Då stannar i princip alla överben men hästen kommer att få vita punkter som aldrig försvinner.

Att lägga på BoT-paddar tror jag inte ett dugg på, hur ska ett värmande bandage kunna hindra benhinnan från att bilda celler? Kroppen försöker ju reparera skadan det kan inte ett bandage göra något åt............

Nej han verkar inte besvärad men menar du att det kan gå tillbaka av sig själv?

Att få vita prickar är inte hala världen, han håller ändå på att bli skimmel :idea:

Med tanke på att det fungerat för min häst och för jag vet många andra hästar så funkar det uppenbarligen. Är väl bara att vara glad att det fungerar.

Det kan inte komma att försvinna av sig själv men det kan stanna upp och sluta växa.

Det enda jag har hemma åt det hållet är nog Arnika.

Vad hade du använt för liniment?

jag använder starka blister på överben. det gör alla jag känner och vet som håller på med hästar. man bränner till det och då stannar växten och inflammationen upp. på 9 av 10 hästar försvinner till och med överbenen efter 2 behandlingar. men har man inte blistrat innan vet jag inte om du ska peta så mycket. man bör veta vad man gör. kanske du känner nån som kan?

ska tillägga att det gäller aktiva överben. :) icke aktiva överben vinns ingen nytta egentligen att bränna om de inte sitter ivägen och de brukar slå på sig på dem, då måste man ju försöka åtgärda dem. men vilande och som de inte störs av kan man låta vara. det är ju en förstärkning

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 708
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 665
Senast: MiniLi
·
Hästvård min häst lyckades få ett relativt djup sår på sitt ena bakben. jag är väldigt dålig med hästanatomi men såret sitter (Satt) på...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: _jeanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023