Överben på unghäst, försvinner de?

pinky

Trådstartare
Elvira (2 år) fick ett överben nedanför ena framknäet i somras, till synes helt utan orsak.

Jaja, tänkte jag, inget att göra åt. Har hållit koll efter värme osv, men det har varit nästan helt lugnt och fint.

Men nu läste jag en liiiten notis i Ridsport, där det stod att dte var vanligt med överben på unga hästar under torra somras då det är hårt i marken och att de försvinner efter ett tag??:confused:

Kan överben försvinna? Jag trodde det satt där för evigt nu?

Sv: Överben på unghäst, försvinner de?

Jag har också för mig att de alltid finns kvar, lite som ett skönhetsfel. Men jag kan också vara helt fel ute på den saken

Ett överben försvinner inte av sig själv!!
Men vissa påstår att man kan ta bort dem, men ingen veterinär jag har pratat med har rekommenderat det! Vissa påstår även att om man upptäcker det tidigt kan man genom att linda rätt hårt minska överbenet, det dementerade veterinärerna när jag pratade med dom... däremot kan ibland inflammationshämmande medicin stoppa upp proceduren, men det måste ju då ges när överbenet fortfarande är aktivt....

Till båda som svarat:

Jo, ungefär så har jag också lärt mig.:confused:
Men jag har själv iofs aldrig stött på överben på såpass unga hästar, bara på äldre som fått det genom t.ex. slag.

Det känns så otroligt märkligt att det skulle kunna tillbakabildas...

Hej!
Jag har fått den känslan att överben är rätt vanligt, gammal som ung häst. För tänk ändå hur lätt det är att få det när de rullar sig eller när de busar i hagen med andra hästar och unghästen har kanske lite problem att hålla reda på benen osv. Det är min personliga uppfattning.
Eller är jag helt ute o cyklar? :crazy:

*KNAPPLÅN*

Ett "färskt" överben kan gå tillbaka helt, Men har det förkalkat sig så stannar det kvar, därför viktigt i inledningsstadiet att ta det lugnt så att benhinnan har en chans att läka ut. Så länge det är värme ska man vara jätteförsiktig med att anstränga hästen.

Överben kan komma av flera olika orsaker tex yttre våld, överansträgning eller inkorrekt exteriör. Kompensations överben precise under knäet är vanligt på unga hästar som är inkorrekt inskenade vid framknäet eller parallellförskjutna.
Dessa överben kommer för att kroppen vill förstärka ett av naturen svagt ställe och är inte dåliga för hästen om de inte stör själva leden. :crazy:
Överben som är aktiva, nya, är inflamerade och svullna. När de sedan har förbenats och inflamationen har lagt sig kan man uppfatta som om det krympt en anning för att svullnaden lagt sej.Ett aktivt överben ska man ta det lugnt med, hästen ska inte ansträngas.

En unghäst som har fått ett överben som förbenats, när resten av skelettet sedan växer så växer inte överbenet. Därför kan man säga att hästen kan växa i sitt överben, det ser då också ut som om det har krympt fast egentligen är det resten av hästen som växt.

Hoppas ni förstod hur jag menar, blev lite rörigt.:smirk: :smirk:

• Gilla
Reactions: Kim

En unghäst som har fått ett överben som förbenats, när resten av skelettet sedan växer så växer inte överbenet. Därför kan man säga att hästen kan växa i sitt överben, det ser då också ut som om det har krympt fast egentligen är det resten av hästen som växt.

Kan det vara så de menade, kanske? Det låter ju inte helt orimligt.

Men min häst är ganska så välväxt, så jag tror inte att hon kommer att kunna "växa i" sitt...:(

Hur känns/ser ett överben ut?
Jag misstänker att min häst som är 4.5 år har det.
Ca 10 cm över kotan på insidan av skenbenet har han en hård knöl, känns som ben. Är det överben han har då?
Han har aldrig varit halt, varm eller öm och svullen på det benet. Jag kommer inte ens ihåg när jag upptäckte det första gången. Men det var längesen iaf.

Skelettben är en levande vävnad där celler dör och byts ut mot nya hela tiden. Ett överben behöver därför inte vara konstant och det är vanligt att det med tiden minskar i storlek och blir mer som en liten "kulle". Det du beskriver låter som ett kompensatoriskt överben, hur ser hästen ut i sina ben exteriört?

Förstår annars inte varför folk här är så överspända vad gäller överben? (Ej specifikt till dig, TS!) Om orsaken tros vara en överansträngning pga överträning eller felaktig benställning är det naturligtvis ett observandum, men ett "vanligt" överben orsakat av yttre våld har sällan någon betydelse för hästen.

Det du beskriver låter som ett kompensatoriskt överben, hur ser hästen ut i sina ben exteriört?

I besiktingspappren har veterinären skrivit "I stor trevlig och välkomponerad häst, lindrigt inåttåad fram. Vargtänder osv osv..."

Hon har absolut inga skevheter som syns för blotta ögat, så jag vet inte om det kan vara så? Hur felaktig kan benställningen tänkas behöva vara för att det ska bildas överben av den orsaken?

Och nej, jag är absolut inte orolig för överbenet.:D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 5 åring som aldrig varit en het häst men lagom framåt och arbetsvillig. Han är stor, 170+ och har vuxit länge och ganska...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: niikon92
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat