Överben - igen

M

mårran

Jag vet att det finns flera trådar om överben och jag har läst dom men nu är det en sak som jag funderar på. Det är så att min treåring har fått överben under framknäna på insidorna av benen. Och jag har inte ens börjat att rida in henne än. Jag antar att hon har fått dom pga att hon har breddat sig ganska mkt senaste tiden och har lite skeva ben. Med tanke på det så kommer min fråga här:

När hästen har lite skeva ben och får överben då borde det ju vara något positivt (alltså missförstå mej sätt nu) överbenen är väl till för att stärka upp benen så att dom ska klara av påfrestningen:confused: Rätta mej om jag är helt ute och cyklar.

Då borde ju min hästs ben bli starkare av överbenen, dom kompenserar väl upp hennes skevhet. Alltså ska man väl då inte försöka göra allt för att få bort dom (om det nu går)?

Hoppas att någon kan svara på denna röriga fråga.:o

Sv: Överben - igen

:confused: Finns det verkligen ingen som kan något om överben:confused:

Det är vanligt att unghästar får såna överben speciellt när man börjar rida och utbilda dom, dom går inte att få bort men gör heller ingen skada utan är precis som du beskriver en förstärkning av benet. Det kan betraktas som et skönhetsfel och ibland så blir dom mindre med åren.

ok ja det var ju som jag tänkte, fast jag har ju inte ens börjat att rida hoppas att dom inte blir enorma när jag gör det:crazy:

Ja, överben är alltid en typ av kompensation för att benet har varit/är för vekt ELLER att hästen fått slag just där så benhinnan skadats. Min häst fick liknande överben i samma ålder som din, jag hade dock börjat rida smått. Hon hade ett litet överben redan innan ridningen, men bara på ett ben. Jag kan inte svära mig fri från min eventuella orsak till överbenen, men denna häst har en förmåga att flänga runt med sina ben och när hon var yngre hade hon ofta mindre sår just på överbenen, som hon slagit i med det andra frambenets hov. Hon kan än idag göra så, men överbenen har blivit betydligt mindre.

Hoppas du blev nå klokare av mitt svar... :smirk: :p

Kanske en dum fråga.. men överben och pålagring, är det samma sak?

mårran skrev:
Jag vet att det finns flera trådar om överben och jag har läst dom men nu är det en sak som jag funderar på. Det är så att min treåring har fått överben under framknäna på insidorna av benen. Och jag har inte ens börjat att rida in henne än. Jag antar att hon har fått dom pga att hon har breddat sig ganska mkt senaste tiden och har lite skeva ben. Med tanke på det så kommer min fråga här:

När hästen har lite skeva ben och får överben då borde det ju vara något positivt (alltså missförstå mej sätt nu) överbenen är väl till för att stärka upp benen så att dom ska klara av påfrestningen:confused: Rätta mej om jag är helt ute och cyklar.

Då borde ju min hästs ben bli starkare av överbenen, dom kompenserar väl upp hennes skevhet. Alltså ska man väl då inte försöka göra allt för att få bort dom (om det nu går)?

Hoppas att någon kan svara på denna röriga fråga.:o

Antar att din häst är parallellinskelad. Då är det naturens sätt att stärka benet genom att sätta överben så som du beskrivit. Alltså inget negativt så länge det inte sitter så att det stör senor eller ligament. Det blir ett skönhetsfel, men i övrigt inte negativt.

/Lizzie

Överben och pålagring är inte samma sak. Är inte helt hundra på skillnaden, men det är inte samma grej, pålagringar förekommer väl mest INNUTI en led, medans ett överben alltid sitter på ett ben, förvisso kan det vara nära eller intill en led, men inte innuti.

Rätta mig om jag har fel!?

Tack alla för era svar och det var ju skönt att höra att jag är inne på rätt spår. Det återstår att se alltså vad som händer när jag väl börjar rida henne.

Tänk på att din häst kan bli väldigt öm i överbenen, ömmar hästen kan du ta ut vet och frysbränna dom. Det förhindrar dom att växa mer och då försvinner ömheten också efter ett tag.

Ok, jag har inte märkt något av det nu i allafall men jag ska vara uppmärksam på det.

Min arab biljarderar höger fram och han fick ett överben när jag började rida och träna honom i 3-4 års åldern på precis samma ställe som du beskriver. Han är nu 10 år och har inga som helst problem av överbenet. Det är som sagt bara ett skönhetsfel.

/Camilla

Min tös fick överben efter en blödning på gaffelbandet.
Hon är helt smärtfri o mår hur bra som helst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar