Överbelastade bogar?

Notworthit

Trådstartare
Hejsan alla glada! :laugh:
Jag rider en unghäst, fyllde fyra nu i juli, som har en tendens att lägga för mycket vikt på framdelen.
Han blir inte tung i handen eller lägger sig på bettet alls, utan är tvärtom väldigt mjuk och fin i munnen.
Det är svårt att arbeta honom i rätt form då han så fort man tar lite i honom och han söker sig neråt, helt och hållet lägger sig på bogarna.
Enda gången man känner att han fördelar vikten jämnt är när han självmant höjer huvudet och intresserar sig enormt för något längre fram på vägen.
Brukar driva mer och hålla huvudet relativt högt i formen för att undvika detta och för att få honom att förstå att bakbenen behöver användas..
är detta bara en typisk unghästgrej eller är det något man måste se upp med tro?

Tacksam för lite åsikter :)

Sv: Överbelastade bogar?

Placera inte unghästens huvud! Rid hästen framåt och låt den hitta balansen. Att med tygeln placera nosen och sedan driva ger inte någon bärig häst!

Sidvärtsrörelser (svaga om inte annat) kan vara en idé förutom det Polly_Mulle skrivit som jag håller med om. Det är supersvårt för hästen att tvära med framdelen om den lägger mycket vikt på bogana. Om man ändå envisas med att utföra rörelsen då och då så brukar hästarna till slut balansera om.

Okej, tack så mycket. Även om det såklart finns en del frågetecken kvar.
Om jag inte placerar hans huvud högre upp, då går han ju på bogarna när jag rider. Hur länge ska jag vänta på att han hittar sin egen balans..? Dessutom är han rätt duktig på att tvära med framdelen även om han lagt sin vikt där.. =/

Huvudet är ett symptom, inte en universallösning! :p
Visst kan man höja huvudet om hästen "dyker" men med största sannolikhet så "dyker" den för att du placerat huvudet.. Hänger du med?
De gamla klassiska övningarna för att lära hästen lätta fram (halvhalter, övergångar, sidvärts, fattningar osv) i kombination med att inte "låsa" den genom att positionera huvudet och med största sannolikhet kommer den största bogtyngden ha försvunnit.
Ytterligare en sak är balansen, men det känns som att det hänger ihop med huvudet. Hästens balans rubbas när man placerar huvudet - hästen trillar på näsan och vill ta stöd i handen, blir svårare att inverka på.

Håller med, och om man har en känslig häst som min så räcker det ofta att störa balansen för att den ska flytta vikten framåt, tyvärr.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: cassiopeja
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 092
Senast: palle
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka