Överansträngda handleder

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har lyckats överanstränga handlederna så att de nu gör rejält ont vid "normal" ansträngning också. Har googlat mig fram till att det är bra att stödja handlederna vid aktivitet, och undvika rörelser som gör ont.
Tyvärr kan jag inte undvika alla smärtande rörelser (mockning, bilkörning, promenader med kopplad hund), och jag har inget sånt där käckt handledsstöd/skydd som man kan köpa. Har heller inte några hundra över att köpa såna för, så därför min fråga: Är det någon som har nåt tips på hur man kan linda (och med vad?) för att få bra stöd?
Har typ vanliga människo-, hund- och hästbandage att använda mig av :p
 
Sv: Överansträngda handleder

Hej kompis!

Har precis samma problem, tror ridningen i kyla har förstört mycket av mina handleder tyvärr. Jag har letat efter ett bra handledstöd men inte hittat något då de har gett min hand för mycket frihet.
Nu när jag har ont tar jag sporttejp och lindar där det rör sig som mest, gör ont att få av bara:p
 
Sv: Överansträngda handleder

Sporttejp fungerar alltså? Lindar du det bara runt själva handleden eller även upp "runt handen" för extra stabilitet?
 
Sv: Överansträngda handleder

Runt själva handleden, jag är överrörlig så det hjälper mycket.
Men som sagt är det en pina att få bort:(
 
Sv: Överansträngda handleder

Okej!
Känns som jag hellre tar lidandet i att ta bort tejpen än lidandet i att röra på handlederna öht :crazy:
 
Sv: Överansträngda handleder

Kontakta en arbetsterapeut så att du får prova ut bra passande handledsstöd. Vanligtvis kan man ringa direkt till arbetsterapeuter så du behöver alltså inte gå igenom någon läkare för att få remiss.
 
Sv: Överansträngda handleder

Funkar att linda med vanligt bandage. Du känner själv hur hårt du behöver. Det gjorde jag innan jag skaffade handledsstödband från intersport :)
 
Sv: Överansträngda handleder

I perioder har jag krångel med ena handleden, tejpar ibland vid ridning men mest använder jag ett handledsskydd med skena som jag köpte på apoteket. Var inte så dyrt heller :)
 
Sv: Överansträngda handleder

Jag överansträngde min vänstra handled när jag jobbade som hästskötare, då jag är högerhänt och vänster handled inte är lika stark som höger. Mockade ut många djupströbäddar för hand under en tid och det blev många tunga och hårda stötar för handleden. Först lindade jag med wetwrap, rätt så löst då det är lätt att linda för hårt. Hade inget riktigt stödbangade och valde att köpa ett handledsskydd (ungefär denna modell: http://kryddburken.se/wp-content/uploads/2010/02/handledsskydd1.jpg) att ha när jag mockade, sen lindade jag med vanligt bandage (helst med något "luddigt" under som jämnade ut trycket) när jag skulle linda ben och pyssla allmänt med hästarna. Fick även ha skyddet när jag körde bil och kunde ha det vid enklare ridning också, hade det så ofta som jag kunde :)

Så handledsskydd är det bästa tycker jag! Då menar jag ett sånt med skena inuti. Man kan ta ut skenan och slänga in skyddet i tvätten, jättesmidigt :)
 
Sv: Överansträngda handleder

Hej!

Jag överansträngde handlederna för ett gäng år sen. I mitt fall slutade det med 6 månaders sjukskrivning och när det var som värst kunde jag inte ens hålla i ett papper utan att smärtan fick mig att tappa det!

Jag har fortfarande problem till och från, men har lärt mig leva med det och anpassa vad jag gör till handlederna.

De saker läkarna, sjukgymnasterna och naprapaterna sa till mig var:
1. Undvik det som gör ont!
2. Ät värktabletter med inflammationshämmare (NSAID, typ treo om jag inte minns fel- i mitt fall omöjligt då jag inte tål dom).
3. När smärtan och inflammationen lagt sig: Träna försiktigt upp musklerna runt handlederna så belastningen blir mindre jobbig.

Man ska egentligen inte använda handledskydd för överansträngningar, man ska lyssna på kroppen och låta det läka ut!

När det läkt ut kan man använda skydd vid speciellt utsatta rörelse, men det är egentligen bättre att träna upp musklerna så de avlastar lederna.

Själv använder jag handledsskydd när handlederna gör ont, för att fixera och låta handlederna vila. Jag upphör också med det som gjorde att jag fick ont.

/Lavinia, med handleder som får alla typer av vårdpersonal att tro att jag har anorexia...
 
Sv: Överansträngda handleder

Jag överansträngde handlederna för länge sen, det blev en rätt rejäl inflammation i senfästena har jag för mig att läkaren sa. Jag använde ett handledsstöd med skena i, max 30 minuter åt gången enligt läkare.

Nu får jag oftast ont i samband med överansträngning (såklart) och kyla, så jag ser främst till att hålla handlederna varma samt att lyfta med rak handled, aldrig vinklad!

Om jag lindar så lindar jag med vanligt stretchbandage, upp runt tummen för att fixera så mycket som möjligt. Jag brukar dock undvika att linda i största möjliga mån då jag hellre låter bli saker som gör ont och fokuserar på att stärka handlederna med träning istället.
 
Sv: Överansträngda handleder

Jag är också överrörlig i handlederna Kethets, och samma sak hände mig, jag fick problem efter att jag varit i kallt med dem för mycket. Jag har några grejer som gör att mitt liv funkar, men ibland har jag hiskeligt ont iallafall. Men mina tips är att aldrig belasta handleden när den är böjd. Armhävningar på knuten näve eller hantel, behöver jag stöd när jag ska resa mig ur sängen eller sånt har jag knuten näve, etc.

Sedan har jag handledsvärmare på mig dygnet runt större delen av året, det är någon månad på sommaren jag kan vara utan. Men knappt det om det typ blåser lite ute. Jag får ont direkt om jag slarvat och tar av mig dem, så jag är stenhård med mig själv med det. Tar av dem när jag tränar inomhus ibland, men det beror på dagsform också. (Eller ha, jag byter ju så det är ju inte samma-samma när jag tränar och inte. :p) Har ett par från houdini jag verkligen kan rekommendera, typ 2 dm lång och hål för tummen så man kan ha dem ner på handen. Finns i många färger också. :)

Sedan kan det vara värt att kolla upp så att du har alla värden rätt också, jag har lätt att få brist på folsyra eller om det är B12, och när jag slarvar med tillskotten får jag ont direkt. Sedan lindar jag ibland, typ när jag ska köra boxpass också sånt.
 
Sv: Överansträngda handleder

Precis, armhävningar eller bara att sitta och luta sig mot handleden går absolut inte!
 
Sv: Överansträngda handleder

Jag har haft jättemycket problem med mina handleder de senaste tre åren, jag brukar linda med flexilinda (sånt självhäftande till häst) när jag behöver stöd, har ibland backontrack under men annars är det något som ger bra stöd och som sitter kvar och inte känns klumpigt :)

När det var som värst så vaknade jag varenda natt i flera veckor av att mina armar domnat bort totalt, det gjorde så jäkla ont och fick ofta sitta upp i minst en kvart för att dem skulle vakna igen. Har fortfarande problem med det ibland men nu är det nästan mer armbågarna som gör att det domnar :angel:
 
Sv: Överansträngda handleder

hur kan man göra exempelvis armhävningar på knogarna?? det gör ju jätteont?

mina handleder klarar inte det heller så det är hugget som stucket. när jag har värk i handlederna brukar jag ha "svettband" som värmer och ger lite stöd. bara för att inte bli kall.

vid "lättare vrickning" fungerar vanligt människobandage bra.
 
Sv: Överansträngda handleder

Dels härdar man knogarna genom att låta det göra ont i början, du kan köra på matta för att vänja dem också. Jag gör armhävningar på hantlar för det mesta, burpees på matta. Behöver jag stöd när jag ska resa mig från golvet typ tar jag knogar/näven direkt i underlaget. :)
 
Sv: Överansträngda handleder

Dels härdar man knogarna genom att låta det göra ont i början, du kan köra på matta för att vänja dem också. Jag gör armhävningar på hantlar för det mesta, burpees på matta. Behöver jag stöd när jag ska resa mig från golvet typ tar jag knogar/näven direkt i underlaget. :)
Att "härda" kroppen fungerar inte på mig. Skapar bara Nya problem... Att anstränga handen mer än vanligt gör dom obrukbara :-(
 
Sv: Överansträngda handleder

Ah, har du problem med händerna också då? Men köp hantlar eller en ställning för att göra armhävningar på, det är verkligen värt det om du har problem med handlederna men ändå vill kunna göra armhävningar. Dock upplever jag det som tyngre, du måste ju stabilisera handled och underarm mha muskler på ett annat sätt.
 
Sv: Överansträngda handleder

Orkar inte läsa igenom hela tråden men på vissa butiker finns det handledsstöd för 40kr.. inte alls speciellt dyrt alltså.
Sen är ju frågan vad du efterfrågar om det är något mer avancerat med skena eller ett helt vanligt stöd?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp