Överansträngd

Sv: Överansträngd

Beror på vad du menar, men B-vitaminer och handpromenad vid stela och ogina muskler funkar bra.

Då kan det ju handla om en överbelastning, och pga något förmodligen bakifrån. Men det kan ju vara allt från sömstick, hovböld, liten vrickning mm. Du får helt enkelt avvakta och se vad som sker, ett tips är att känna igenom bakbenen och ffa det diagonala bakbenet.

Jag har fortfarande inte märkt ngt mer han skrittar och travar glatt ihagen. Har lagt på kylgelé 2 ggr dagligen och benet är rikitg fint , är lite kvar vid kotan och på baksidan av benet. Han har varit ledig sen i torsdags.

Hur ska man börja sätta igång honom , lugnt givetvis. Men hur mkt arbete vågar man utsätta honom för om man antar att det var en överbelastning ?

Har ju mest tillgång till hårda grusvägar och asfalt kan man underlätt på ngt mer sätt så hans benen inte får ta emot lika mkt stöttar m.m ?

Om det ger med sig så pass snabbt, kan det ju handla om att han slagit på sig eller något liknande. Om benet är vad du kallar överbelastat, kommer det bli likadant igen vid en ingångsättning. Så du märker det ganska snart, och blir det samma sak igen ska du nog konsultera en veterinär innan en ev hälta är ett faktum.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
286
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix