överansträngd?

A

Annapanna

Är det någon här som varit med om att hästen blivit överansträngd? reaktioner på detta? Jag har ett treårigt russ som inte känns riktigt bra, han är seg och verkar ha tappat lite av gnistan. Har tagit ut veterinär, väntar på provsvar angående borelia/erhlichia.Om provet visar negativt så funderade jag på om han kunde vara överansträngd, han har vilat nu i en vecka och verkar lite piggare när man kommer.(gåt ute på bete men kommer in en stund varje dag) Han har körts en del, jag har ändå försökt vara lyhörd och ta det långsammt eftersom han inte är så gammal. Han verkar inte ömma någonstans, rör sig som han ska men känns som sagt väldigt seg. Han har alltid älskat att komma ut annars, brukar vara pigg o frammåt. Kan tillägga att han är hingst och knappt reagerat på att vi har brunstiga ston i stallet. Hans två "bästa" hagkompisar har åkt ivåg, kan det påverka mycket tro? Han verkar ju ändå trivas i hagen nu, leker lite med de andra hästarna men saknar en riktig buskompis.

Sv: överansträngd?

Om nu proverna visar negativt; Kan det inte vara så att han är i en växtperiod? Som du skriver så är han inte så gammal och växer ju fortfarande. De brukar bli sega och trötta då. Kanske ska få vila helt en vecka eller så o bara ta prommisar i skogen med honom?

Sv: överansträngd?

jo, det är mycket möjligt....får se vad provsvaret säger....han får vila tills det kommer och skulle det vara negativt funderar jag på att låta honom ta det lugnt ytterligare en vecka, bara pyssla och eventuellt som du sa promenera i skogen. Jobbigt när man inte vet riktigt...vill ju att han ska tycka det är kul att göra saker, inte känna massor krav.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 273
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 651
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka