Det är ju en sju jäkla tråkig diagnos som känns hopplös alltså, men det är många travare som presterar på hög nivå länge med gamla kotsenskideproblem. Men det är ju ännu fler som avslutar karriären pga det.
Jag har en just nu som tränas stenhårt för att förhoppningsvis starta. Men det är högst oklart om han klarar att gå farter eller om han har smärta i kotsenskidan. Det får tiden utvisa, men han går från klarhet till klarhet från att ha varit väldigt knackig.
Min hade inflamamtion i senskidan och dessutom återkommande hälta. Behandlat den med kortison 4 ggr nu. Blev dålig i april. Skrittat från april till augusti. Går nu tuffa intervaller. Han klarar av sitt jobb som han gör nu utan större problem och skulle absolut funka som ridhäst och träna rätt hårt om den som hade honom kunde sköta kotsenskidan. Om han håller för att tävla i trav som ställer helt andra krav återstår att se.
Det man ska komma ihåg är att en kotsenskideskada går läker aldrig ut på det viset att man kan sluta ta hand om det, utan man måste se den skadan som under rehab under hela hästens aktiva träningsliv för att vara säker på att inte få tillbaka problemen. Så kyla, kyla, kyla efter hästen ens bara skrittat en kort stund, öka cirkulationen där emellan med hovbeslag, liniment och bandage. Det har jag fått ganska bra resultat. Från att veterinär tyckte han skulle pensioneras direkt pga ritkigt ful kotsenskida till att nu knappt ha en galla längre och träna tufft utan att påverkas av den.