Överansträngd av söm?

Timsetim

Trådstartare
Min kompis häst blev skodd i torsdags. Hovslagaren sa att han kanske satt en söm lite knepigt på ena bakhoven så om hästen reagerade skulle hon höra av sig.

I fredags fick hästen ett sår på ena bakbenet. Inget allvarligt, de la om det med jodomslag.

I går morse, lördag, var benet med såret, svullet ända upp till knät.

Ägaren rådfrågade då en annan kompis om vad hon trodde. Denna sa då att svullnaden kan ha kommit från att hästen, pga den felaktiga sömmen, har överansträngt det nu svullna benet.

Jag var ute i går kväll och tittade på hästen och i mina ögon är det såret som är boven.

Men jag undrar ändå, om en häst kan bli så öm av en söm, att den på någon dag blir så överansträngd i motsatta bakben så att det svullnar upp från hov till knä??

/Timsetim

Sv: Överansträngd av söm?

Nej, om den skulle vara sömtryckt, så kommer reaktionen i den hoven trycket finns. Puls, hälta.

Min kompis häst blev skodd i torsdags. Hovslagaren sa att han kanske satt en söm lite knepigt på ena bakhoven så om hästen reagerade skulle hon höra av sig.

I fredags fick hästen ett sår på ena bakbenet. Inget allvarligt, de la om det med jodomslag.

Ägaren rådfrågade då en annan kompis om vad hon trodde. Denna sa då att svullnaden kan ha kommit från att hästen, pga den felaktiga sömmen, har överansträngt det nu svullna benet.

Jag var ute i går kväll och tittade på hästen och i mina ögon är det såret som är boven.

Men jag undrar ändå, om en häst kan bli så öm av en söm, att den på någon dag blir så överansträngd i motsatta bakben så att det svullnar upp från hov till knä??

/Timsetim

Kan du vara lite mer tydlig??? Viket ben h.b. eller v.b. ansåg hovis att han kanske satt en lite kbepig söm?? Vilket ben h.b. eller v.b. fick den senare ett sår och exakt var sitter detta sår.

Läs om ditt startinlägg så kanske du själv förstår hur svårt det är att se skillnad på vilka ben du pratar om.

/Timsetim

Om hästen skulle vara överansträngd i ett ben pga av sömstick/hälta, så är det andra benet som borde blivit överansträngt, då avlastning sker av det halta benet. Fast även det verkar långsökt. Det brukar ta längre för en avlastningshälta att uppkomma.

Så jag är med dig. Antagligen lymfangit från såret på benet. Om sömsticket ger infektion leder det till hovböld, snarare än lymfangit.

Hälsning Maja

Om hästen skulle vara överansträngd i ett ben pga av sömstick/hälta, så är det andra benet som borde blivit överansträngt, då avlastning sker av det halta benet. Fast även det verkar långsökt. Det brukar ta längre för en avlastningshälta att uppkomma.

Så jag är med dig. Antagligen lymfangit från såret på benet. Om sömsticket ger infektion leder det till hovböld, snarare än lymfangit.

Hälsning Maja

Du verkar ju ha klart för dig vilket bakben som ev. har en "tight söm" respektive vilket bakben som har sårskadan. Kan du förklara om det är samma ben eller om det är v.b som ev. är "tigt"sömmad och h.b som har sårskadan eller om det är h.b som är "tight sömmad" och v.b. som har sårskadan.

Tacksam för svar från dig.

Jag fattar det som om det är det svullna benet med sår som INTE är det ben med ett eventuellt sömstick.

Kan du vara lite mer tydlig??? Viket ben h.b. eller v.b. ansåg hovis att han kanske satt en lite kbepig söm?? Vilket ben h.b. eller v.b. fick den senare ett sår och exakt var sitter detta sår.

Läs om ditt startinlägg så kanske du själv förstår hur svårt det är att se skillnad på vilka ben du pratar om.

Självklart kan jag det!

Höger bakhov skulle sömmen sitta knepigt på. Ingen hälta, ingen värme, ingen förhöjd puls. Alltså normalt!

Vänster bakben, insidan, strax ovanför hasen, sitter såret.

Tydlig nog? ;)

/Timsetim

Sitter inte såret på samma ben som sömmen var knepig är det såret som är boven.:(:D

Har han sömmat din häst så märkte han säkert dettta, hästen rycker till eller på annat sätt markerar detta när han sömmar.

Om han då var misstänksam borde han ha ändrat sömmen och inte "väntat" på en reaktion!

Skor och balanserar mina travare med mkt gott resultat. Vinst senaste veckan!:banana:

Jag tror på såret, min häst skadades där förra året! (Fast höger bak, insida, ca 10 cm ovanför hasen) Hon fick lymfangit på en gång. Löste det genom att låta henne gå utan bandage ute och när hon stod inne lindade jag med hög padd och fleeselinda och sen sorbact-bomull och vetflex över såret. Det satt faktiskt kvar!

Sen kunde jag börja lufta såret men höll bägge bakbenen lindade under natten för annars vart hon svullen på en gång.

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 008
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 635
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka