Överamtitiös, lat eller på hugget?

malinsky

Trådstartare
Funderar lite i banorna när det gäller min egen pålle. Han är ibland dålig på att vänta in min signal, eller så är det så att jag ger signaler som jag inte vet om :angel: (kan ju lixom vara så..) Han kan lätt stressa upp sig och tränar jag fattningar tex så ibland förekommer han mig, ibland är han "på" och bara väntar ivrigt på min signal.. (då är han värd mycket :love:) Vissa gånger måste jag göra annat för han stressar upp sig - vi brister i kommunikation.

DÄRFÖR är jag intresserad hur ni ser på hästar som är tex överambitiösa, hur visar det sig?

När hästen förekommer ryttaren - kan man kalla den lat? - komma undan jobb genom att förekomma? Hur märker ni om det är ren "lathet" eller okoncentration av hästen

Hur ser ni på det? När är det olydnad, eller arbetsiver, eller lathet?

Ge gärna exempel på hur era hästar är.. och hur ni kommer runt "problemet"

Någon som förstår vad jag är ute efter.. är måndagstrött - svamlar mer än vanligt.. :p

Senast ändrad:
Sv: Överamtitiös, lat eller på hugget?

Mitt sto är typiskt överambitiös och vill gärna förekomma mig...har nog inte ens funderat i de banorna att hon skulle vara lat för det? Tvärtom tycker jag att hon mer är kaxig och tror att hon vet när det ska vara galopp och när det ska vara nåt annat...:smirk:
För att komma runt det problemet gör jag sällan samma saker på samma platser. Jag övar aldrig program med henne för hon lär sig dem på nolltid och sen förekommer hon mig hela tiden....:mad:

Medan min valack är helt klart lat! Han travar snällt på runt runt runt och kan fortsätta med det i all evighet men ger du i det läget en annan signal, t ex galoppfattning så händer NADA...han fortsätter glatt att trava runt runt....:eek:
Han måste väckas upp och hållas vaken! Snabba tempoväxlingar och mycket omväxlande ridning så han aldrig kan somna till...däremot kan man rida program så ofta man vill, han orkar ju inte förekomma mig utan hoppas alltid lika glatt att det kommer många halter och skritt avbrott i programmet!:devil:

Alltså jag vet faktiskt inte vad man ska kalla det för, men min gör exakt som din. Ett ex. är om vi tränar på enkla byten - om jag då helt plötsligt efter att ha fattat den nya glpn efter 3-4 skrittsteg vill ta 8, så vill hon gärna fatta glp efter de 3 första stegen. Men det tror jag handlar om vana, så det enklaste är ju att bryta mönstret och inte öva på någonting alltför länge.

Mitt sto är typiskt överambitiös och vill gärna förekomma mig...har nog inte ens funderat i de banorna att hon skulle vara lat för det? Tvärtom tycker jag att hon mer är kaxig och tror att hon vet när det ska vara galopp och när det ska vara nåt annat...:smirk:
För att komma runt det problemet gör jag sällan samma saker på samma platser. Jag övar aldrig program med henne för hon lär sig dem på nolltid och sen förekommer hon mig hela tiden....:mad:
Ok, det är alltså det som är "överambitiös".. kanske min pålle är det då :) Jag vet inte vad jag ska ha kallat det.. ibland undrar jag om han är "lat" iom att han inte inväntar mig, utan kör sitt eget "race" men kanske han helt enkelt inte är "på hjälperna" på det sättet att han verkligen väntar in mig!! Men överambitiös låter mycket bättre ;)

Medan min valack är helt klart lat! Han travar snällt på runt runt runt och kan fortsätta med det i all evighet men ger du i det läget en annan signal, t ex galoppfattning så händer NADA...han fortsätter glatt att trava runt runt....:eek:
Han måste väckas upp och hållas vaken! Snabba tempoväxlingar och mycket omväxlande ridning så han aldrig kan somna till...däremot kan man rida program så ofta man vill, han orkar ju inte förekomma mig utan hoppas alltid lika glatt att det kommer många halter och skritt avbrott i programmet!:devil:
Så är han också seddu innan vi har kommit till läget "på". Han är svår att rubba om vi har gjort något lite för länge.. då tuffar han lixom på och måste "väckas". Men har han väl väckts upp så behövs det inte mer. Han går med motor, men det händer lixom inget om jag försöker tex fatta galopp då :rofl:

Så jag har mao en kombination av dina två :D

Alltså jag vet faktiskt inte vad man ska kalla det för, men min gör exakt som din. Ett ex. är om vi tränar på enkla byten - om jag då helt plötsligt efter att ha fattat den nya glpn efter 3-4 skrittsteg vill ta 8, så vill hon gärna fatta glp efter de 3 första stegen. Men det tror jag handlar om vana, så det enklaste är ju att bryta mönstret och inte öva på någonting alltför länge.

Nä, har ju upptäckt att det är omväxling som gäller.

Jag tränade (testade snarare) på enkla byten idag, och när pålle "visste" vad som förväntades av honom så fattade han galopp när jag ville, men gärna sin favvogallopp - vänster :mad: Inte lyssna på matte, utan bara göra som han vill.. stora svarta drummel :cool:

:D

Ja, stoet är ju som Novali beskriver sitt sto ungefär, lär sej snabbt, både på gott o ont, (dvs även ovanor) och ligger före och säger ungefär "jag kan jag kan":bump:

MEn också mkt humör och det kan bli tvärtom med sånt hon inte vill, ligger före och gissar och står emot det hon TROR att det blir. (tex om hon tyckt i början att ngt är besvärligt:mad: ) Hon kan också bli väldigt irriterad om hon gissar och är ambitiös och det var fel gissning:crazy: :o Oj, oj. Då gör hon ibland det HON tyckte ändå....

Mkt humör och envis, det kan vändas i en glödande arbetsvilja eller totalt motstånd, man får tänka igenom varje strid man tar och värdera vinster/förluster. Och det gäller att välja hur man tar dem.

Mycket ambitiös ändå och lär sej fortare än jag hinner med:crazy: Känner mej ofta, ofta otillräcklig...

Min valack låg gärna före han också, men där var det inte ambition i första hand alltid, utan mer att han var lat och ville göra saker så fort som möjligt för att bli av med det:angel: (på dressyrbanan) Svårt att beskriva, han var ibland väldigt dryg på sitt sätt, dvs mallig, som om han sa "ja ja byte där, det fattar jag väl" :smirk: Fast det tex inte var byte.....

Han lärde sej snabbt tex Lb:1 utantill och om man bara inledde med vända upp så kunde han själv i ilfart dra igenom programmet, riktigt roligt, men kanske inte direkt tanken. OCh vägarna var väl inte precis korrekta:rofl:

Han var lat när det gällde allt utom det som gick enligt lustprincipen och med mycket finurlighet kunde man få honom att tycka även dressyr var lustbetonat. Korta program med mycket action gick han bäst.

Mitt gamla fblsto och hingsten var båda veka känsliga och lyssnade in ryttaren och ur den synpunkten bra ridhästar. Båda jätteambitisiösa och så glada över att försöka göra rätt.

Stoet jag hade ännu längre tillbaka däremot var som valacken, lat och ville minsta möjliga.

Alla ponnierna vi haft var helt olika individer allihop, från ren arbetsnarkoman och tävlingsindivid till en liten häxa som gärna ville markera sitt oberoende genom att stanna på sista hidnret tex, om ryttaren inte var med, för att visa att i slutänden kunde hon göra som hon ville - om hon ville:mad:

Visst är hästar olika, det är helt fantastiskt

hahaha... detta påminner mig just om en häst jag hade på foder/medryttare. Efter ryggning var det bara att hålla i hatten - hon förväntade sig gallopp. jag vet inte i vilket program det ingår i. Det blev lite enklare när jag var beredd.. :rofl:

:rofl: Ja dom säger att hästar inte har så stor hjärna men vissa har i alla fall defintivt större än andra tycker jag :cool: :rofl: Och absolut större än vad jag klarar i alla fall.........

Så är han också seddu innan vi har kommit till läget "på". Han är svår att rubba om vi har gjort något lite för länge.. då tuffar han lixom på och måste "väckas". Men har han väl väckts upp så behövs det inte mer. Han går med motor, men det händer lixom inget om jag försöker tex fatta galopp då :rofl:

Så jag har mao en kombination av dina två :D

Japp! Ser en svartgrå stovalack framför mitt inre öga, med framben som springer som hejsan och bakben som släpar efter i andra kommunen! Vilken fantastisk kombination det blev av att korsa de två!!!!:rofl: :rofl:

Skämt åsido, samma här, har man väckt honom så är han med på noterna...känns bara ibland som om han tror att jag VILL att han ska rulla runt där på volten i en evighet....:eek:

ja, kanske det är så att min också tror att det är det jag vill.. :eek: Jag har ju en historia av mkt voltarbete och varit dålig på tempoväxlingar - annat nu :devil: (mkt Axels förtjänst)

Inte så konstigt då mao.. :o

Min lata valack kunde särskilt innan vi lyckades få honom mer alert på dressyrbanan, också mala runt i trevlig form, halvsovande:crazy:
Jag brukade för att vara elak ibland styra mot en bom på marken eller så och då uppstod en rolig effekt när han plötsligt vaknade:eek: och i sista sekunden undvek att stå på öronen över den. Tror han gick i egna tankar för att få tiden att gå.....:angel:

Jag tror våra killar är rätt lika.
Min stressar och far ju iväg för ingenting, och då är han nästan omöjlig att få en kommunikation med..:(

När han inte förstår, eller inte är lösgjord så far han i väg, och jag ser det som en viss typ av lathet, därför han stressar i stället för att vänta och utföra det jag vill i korrekt form, eller undertramp.
Han sänker ryggen och kortar av halsen....mycket svår att få kontakt med då.

Nu är han ju på det extremt känslig, och gör nästan det jag tänker, problemet för mig är att jag förmodligen ger honom signaler som jag är omedveten om, och det gör honom förvirrad.

Jag vet egentligen inte om hästar är ambitiösa, det är ett så "mänskligt" ord, utan hästar med mycket energi, och spring i benen verkar ambitiösa därför dem har så stort rörelsebehov.

Jag tror du är inne på rätt väg, aktivera, aktivera och aktivera, och tråka aldrig ut hästen.

Bli inte arg om han förekommer dig, men beröm inte heller utan bryt av och gör systematiskt om rörelsen tills han lyssnar på dina hjälper.
Var SUPER petig med det.

Ja, jag försöker att bara låta det passera..

De låter nästan lite löjligt lika :angel:

Jag vet egentligen inte om hästar är ambitiösa, det är ett så "mänskligt" ord, utan hästar med mycket energi, och spring i benen verkar ambitiösa därför dem har så stort rörelsebehov.

Nja, spring i benen är ngt helt annat för mej. Ambitiös tycker jag en häst är som är uppmärksam på signaler, som är framme för hjälperna och "med" och angelägen om att göra det man begär. Antyder man en rörelse så börjar hästen utföra den. Den gör det med positiv uppsyn och jobbar helt med ryttaren.

Det är känslan av samarbete, och att hästen är ivrig, ibland för mycket så att den ligger före och inte väntar.

Visst blir även en ambitiös häst grinig och inte vill, osv, men när den går in för att jobba så vill den verkligen vara med och visa att den kan.
Det är en ambitiös häst för mej, den tänker inte som en ambitiös människa precis, men den känns som om den VILL. (Men inte genom att vara springig tex.)

Jag vet egentligen inte om hästar är ambitiösa, det är ett så "mänskligt" ord, utan hästar med mycket energi, och spring i benen verkar ambitiösa därför dem har så stort rörelsebehov
Nu ska jag oxå peta lite i det här:p
ambitiös eller vilja att vara till lags finns i olika grader hos hästarna.

Ivriga- försöker med hela registret om de inte (vill) förstår.
-Vi gör det här snabbt så att jag kan få springa sen:devil:

Även om man försöker att vara tydlig- på gränsen till för mkt. hjälper, så blir det tokigt.
där ser man skillnad på skit o pannkaka- den där timingen:crazy:

Sen känner jag mig maktlös ibland när min ena inte kan gå eller springa utan att öka på hela tiden.
känner mig då som en tjatig morsa:smirk: .
Hemma funkar det, men ibland på tävling o om det kommer folk eller andra hästar:eek: ute i skogen.
den är då inte alltid mottaglig för kommunikation:mad:

Beror det på fuxfärgen- månnetro:D .

Senast ändrad:

Nja, spring i benen är ngt helt annat för mej. Ambitiös tycker jag en häst är som är uppmärksam på signaler, som är framme för hjälperna och "med" och angelägen om att göra det man begär. Antyder man en rörelse så börjar hästen utföra den. Den gör det med positiv uppsyn och jobbar helt med ryttaren.

Det är känslan av samarbete, och att hästen är ivrig, ibland för mycket så att den ligger före och inte väntar.

Visst blir även en ambitiös häst grinig och inte vill, osv, men när den går in för att jobba så vill den verkligen vara med och visa att den kan.
Det är en ambitiös häst för mej, den tänker inte som en ambitiös människa precis, men den känns som om den VILL. (Men inte genom att vara springig tex.)

De klassiska ordbegreppen och hur man själv lägger innebörden i ett ord.:D

Jag håller med om det du skriver, och för dig är det ambitiös, kanske skulle även jag definiera det ordet så.

Energin, bla, är ju för mig ridbarheten, och det du beskriver ovan är en häst med god ridbarhet.

En häst som inte har en god ridbarhet, ingen framåtbjudning, ingen egen drivkraft, är ofta en häst som inte har drivet i kroppen, eller "sprattel i benen" eller hur man vill uttrycka sig.

Även om man försöker att vara tydlig- på gränsen till för mkt. hjälper, så blir det tokigt.

Sen känner jag mig maktlös ibland när min ena inte kan gå eller springa utan att öka på hela tiden.
Hemma funkar det, men ibland på tävling o om det kommer folk eller andra hästar:eek: ute i skogen.

Klart att det finns grader på vilja och sammarbete hos en häst.

Din fuxfärgade är väl ett utmärkt exempel som du själv beskriver.
Utan det där drivet framåt, viljan att öka, gör kanske att den klarar att utföra de svårare rörelserna eller samling.

Jo, men om man inte behärskar det så rinner samlingen ut i gruset o det slutar med sken.;)

Nåja, men har väldigt svårt att förstå vitsen med att vänta.

Kl
Är det bara jag som är dålig på att rida tempov. i trav?

måste verkligen tänka på det.
I galopp sitter det i ngn hjärnhalva.

Senast ändrad:

Jamen självklart sitter det i färgen! Köp en skimmel så är problemet löst.:devil: :rofl:

Känner igen den där "tjat" känslan...mitt SVARTA sto är precis likadan...så fort man tror att NU är hon med och väntar då ökar hon takten...

Jo, men om man inte behärskar det så rinner samlingen ut i gruset o det slutar med sken.;)

Nåja, men har väldigt svårt att förstå vitsen med att vänta.

Kl
Är det bara jag som är dålig på att rida tempov. i trav?

måste verkligen tänka på det.
I galopp sitter det i ngn hjärnhalva.

Jag är tvärt om.. duktig (allting är relativt...) i trav, men vääldigt dålig i galoppen. :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 828
Senast: Mussea
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
Dressyr var på clinic m en hoppryttare häromdan, clinicen handlade om vad man skulle titta på när man köpte häst. Hon tyckte bla att man under...
Svar
9
· Visningar
1 192
Hoppning Då så många gav mig goda råd och tips på möjliga orsaker till min hästs milt sagt störda beteende i hoppning, så tänkte jag att jag...
Svar
17
· Visningar
1 343
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka