Överamtitiös, lat eller på hugget?

Sv: Överamtitiös, lat eller på hugget?

Har du hört talas om framåtbjudning?

Japp, och framåtbjudning är något vi "lär" hästarna genom att den är med på vad den ska göra och lyder våra hjälper. En häst som t ex bjuder på ett hinder vid hoppning gör det den anser vara bäst i situationen vilket jag anser vara inlärning. En häst som går "framåt" gör det för att ryttaren lärt den att gå så precis som en ryttare kan få hästen tänka bakåt vid felaktig inlärning.

En häst som har uppmuntrats till det- utan att ha blivit dragen i munnen- har gålust.

Precis, inlärning. Det är knappast så att hästen innan vi börjar träna den vet att den ska gå framåt för våra skänklar. Mao - vi lär den gå framåt. Själva gåendet kunde den såklart innan men hur den ska gå/vart den ska gå/i vilket tempo den ska gå lär ryttaren hästen.

vi rider inte likadant.
Du utgår från ett långsamt tempo, medan vi använder oss av hästens naturliga skjutkraft för att sen omvandla.

Så bra att du har koll på hur jag rider! ;) kan korrigera lite med att jag börjar i den ände som passar hästen bäst; på en het häst är det i regel normaltempo till lågt tempo för att lära hästen den växeln och få bort stress, på en häst som har svårt med balansen i lågt tempo börjar jag helst med det tempo hästen klarar av för att successivt kunna korta/länga. Men det visste du säkert redan...

en lat häst lägger av i piruetterna eller fastnar.

Nu pratar vi inte om Bents slowmotionpiruetter.
min bär sig själv o för det krävs det att den tar i.
Om man då måste driva, så blir det oändligt jobbigt o det syns t o m.

Jag pratar inte om slowmotionpiruetter, jag pratar om vad som är lätt/jobbigt muskelmässigt. Alla piruetter blir dåliga om de inte rids med lätthet, men det är i regel jobbigare för hästen att göra det i sakta tempo än högt tempo, har de inte framåtbjudning och tillräcklig balans/styrka kan det vara omöjligt att göra långsamma piruetter. Därmed inte sagt att det är eftersträvansvärt, vill man ha normaltempo så vill man det, vill man ha sakta tempo så vill man det. Faktum kvarstår att det är lättare för hästarna i högre tempo, därför vill en del hästar "kasta" sig runt på få galoppsprång innan de blivit starka nog och de flesta inser nog att det är lättare att utföra om de har tillräckligt med energi. Kloka hästar = hästar som väljer den lättaste vägen men ändå följer sin ryttares instruktioner. Om DU som ryttare då är petig och vill ha bra kvalitet i piruetterna är det en bra kombination, hade du inte varit petig och lärt hästen att det är ok att kasta sig runt hade hästen kanske valt det alternativet.
Är du med på hur jag menar?

Jo jag förstår hur du menar och vi är nog på samma våglängd. I ditt fall så har du full koll på begreppen och att de är "fiktiva liknelser". Jag är dock skadad av mycket jag ser och hör ang. hur folk förmänskligar sina hästar så därför är jag jätterädd för att använda såna mänskliga begrepp som "lat", "dum" osv - därför att väldigt många på fullt allvar översätter sina hästars beteende till dessa begrepp, och det är inte rättvist mot hästen. alls. därför var jag tvungen att poängtera detta i tråden :D

Fast då är jag irriterande med:p och påstår att hästar är olika smarta eller vad man vill kalla det, olika självsäkra och olika viljestarka mm.
Vissa vet vädligt väl vad de tycker om och inte - och de visar det tydligt. Andra finner sig tålmodigare i och gör kanske bara mer passivt motstånd, som ryttaren inte ens märker eller tolkar som lathet kanske.

Som min gamla valack som jag påstår gick helt på lustprincipen (hans egen). Han var helt olika hästar att rida beroende på hans engagemang i saken. Det var så otroligt uppenbart (med samma illaridande ryttare:o) när han tyckte det var roligt = la ner sin själ i arbetet och gjorde det bra, vad det än handlade om.
Går inte att beskriva måste upplevas:p Hur förklarar man det? Man kunde känna att hästen var MED och engagerad framåt eller arbetade under passivt motstånd. ("Jag gör det, men inte mer" :mad:)
Lat kanske inte är ordet. Men inte desto mindre är det något en ryttare har att jobba med, att få fram engagemanget och VILJAN, oavsett. Och hästar HAR olika mycket glädje i olika saker. Glädjen att arbeta hade han direkt tex på terränghinder ( och gjorde det alltid bra pga det) men på en dressyrbana måste man motivera honom till arbetsglädjen......

Man ska inte uttrycka sej slarvigt håller jag med om, men man får inte underskatta hästars individualitet heller (eller vad man ska kalla det) Håller med om att det beror på ryttaren. Men att en häst har olika läggning eller psyke eller vad man ska kalla det, gör ju olika förutsättningar att jobba utifrån. :confused: OCh ställer olika krav på ryttaren. Om du fattar hur jag menar?

Därför tycker jag malinskys frågor är relevanta :bow: även om dina varningsord är berättigade med:bow::D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 828
Senast: Mussea
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
Dressyr var på clinic m en hoppryttare häromdan, clinicen handlade om vad man skulle titta på när man köpte häst. Hon tyckte bla att man under...
Svar
9
· Visningar
1 192
Hoppning Då så många gav mig goda råd och tips på möjliga orsaker till min hästs milt sagt störda beteende i hoppning, så tänkte jag att jag...
Svar
17
· Visningar
1 343
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka