över tygeln

K

Kalinka_89

Min häst jobbar bra med hela kroppen i dressyren förutom att hon går över tygeln med huvudet. jag har bara haft henne några månader och hennes förra ägare har ridit henne på ett mkt. skarpt bett (kandarstång). detta har gjort henne hård i munnen. är det nån som har några tips och råd om hur jag ska göra? :confused:

Sv: över tygeln

När du skriver att hon arbetar bra genom hela kroppen menar du då att hon går i rätt form? :confused:
För om så vore så skulle hon automatiskt välva nacken.

Jag antar att du redan har en tränare att förlita dig på, men att du vill ha lite extra tips här på Buke. Om inte, så skaffa en genast, en bra då givetvis som passar både dig och hästen.

Var noga med att du själv ALDRIG blir stum eller hård i handen och inte heller att du erbjuder hästen något stöd. Kom ihåg att en förhållning ALLTID skall följas av en eftergift, hur liten förhållningen än må vara.

Om det är övningar som tjänar till att hon ska bli mer avslappnad så är skänkelvikning bra. Likaså ofta varvombyte, volter och massvis med övergångar. Tänk att det hela tiden ska hända något. Lägger du en volt tex så kan du flytta lite undan innerskänkeln och därefter göra en övergång.

Kan ge dig några tips men vill först bara skriva att din häst jobbar bra med kroppen men går hägt med huvudet det tror jag inte på, tyvärr. När en härt jobbar rätt går det i den ordningen att bakbenen sätts under, hästen vinklar sitt bäcken under sig på rätt sätt. sen kommer ryggen automatiskt och där efter nacken automatiskt. Hästen hamnar i en rund och skonsam form. När du skriver att din häst jobbar rätt men går med högt huvud, dvs över tyglen låter som att den går med sänkt rygg. då jobbar den inte skonsamt.
Tips; känn efter hur du sitter i sadlen. sitter du lika på båda sittbenen, följer dina sittben avslapnat med i hästens rörelse utan överdrift, utan "juckande" fram och tillbaka? det är ditt bäcken som skall röra sig i en åtta. När du kan sitta så börjar hästen röra sitt bäcken likadant och är då avslappnad i bakkärran. träna mkt i skritt på att minska och öka skritten med hjälp av ditt bäcken. klämåt eller lås fast det lite extra när du minskar och öppna upp det när du skall öka. klara du detta behöver du inte använda dina tyglar mer än ett mjukt stöd. på så sätt undviker du att hästen biter sig fast och blir hård i munnen.
Du skall sen få ditt bäcken under dig utan att rörelse mönstret, dvs åttan, att förstöras. kan du detta kommer hästen även att sätta sitt bäcken under sig och börja jobba. om hästen inte är van vid detta kommer du att känna att hästen blir lite långsammare. detta ändra ju starkare hästen blir.

Lite tips. hoppas du hängde med.

Jag har en häst som jobbar med kroppen fastän halsen är spänd. Han sätter under sig, använder bukstödet och kommer upp med ryggen, men spänner halsen och blir för hög fram (syns på min avatar). Jag har tidigare ridit på kapson (pga att han bytt tänder, ville inte sätta in bett förrän allt sådant var klart), men har nu börjat rida på bett. Med bettet kan jag på ett helt annat sätt be om avslappning "framifrån" och få en sökning framåt-neråt på impuls. När han slappnar av i halsen blir ju dock självklart även arbetet i resten av kroppen betydligt bättre, men det är ju inte dåligt från början.

*till trådskaparen*
Arbete från marken, utan ryttare, kan vara väldigt bra för att få hästen att lita på bettet igen och få en avslappning.
Jag jobbar min häst både vid hand och på långa tyglar/töm (och longering). Det är inte alla tränare som kan detta arbete, men jag rekomenderar dig att leta reda på en som kan hjälpa dig med arbetet vid hand, det ger så mycket!

Strumta i vart huvudet är. Jobbar hästen bra med kroppen så duger väl det så länge?
Krökningen i nacken kommer...

Tänk dig så här; Ställ dig på alla fyra. spänn din nacke. e du avslappnad i resten av kroppen? koncentrera dig på att spänna din nacke, känns det då inte spännt i skuldrerna och bröst korgen oxå? Försök sedan höja din rygg samtidigt som du spänner din nacke och står med huvudet högt precis som hästen på din bild.. hur känns det? Känns inte det väldigt fel och fruktansvärt jobbigt? hade du velat utföra en del övningar i denna position? Om du istället håller nacken spänd men sänker din rygg känns inte det bekvämmare? Det tror jag din häst tycker. hästar e inte dumma, de försöker göra det bekvämt för sig. På din bild ser hästen väldigt spänd ut i kroppen. en häst som jobbar rätt går inte så spännt utan den går med luftiga och avslappnade rörelser. den går i en rund form.

Men...va jag tror du menar är att du tycker din häst jobbar bra med kroppen, och nu tänker jag inte på din bild, utan annars, men att den stretar emot med nacken, huvudet kan bero på att den börjar komma till arbete men den tycker det är jobbigt. den är inte illräckligt stark ännu. en häst som inte tycker det är jobbigt och har rätt muskler för det som krävs stretar inte emot. utan går i en behaglig rund form utan större problem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 413
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar