Över 18, tävla ponny?

T

Tiggran

Jag undrar om man kan tävla ponny om man är över 18 år? Jag är liten och lätt så jag kan rida större C- samt D-ponny. Jag vill träna och tävla i hoppning, men är osäker på regler om man är över 18 år.
Tacksam för hjälp!

Sv: Över 18, tävla ponny?

Du får tävla C- och D-ponny när du är över 18 år, men måste tävla i hästklasser.

Hur går man tillväga då? Jag har ingen egen häst, men har tänkt att börja rida en D-ponny. Och om man tävlar i hästklasser, då får den väl inte tävla ponnyklasser också med en yngre ryttare?

Jag undrar om man kan tävla ponny om man är över 18 år? Jag är liten och lätt så jag kan rida större C- samt D-ponny. Jag vill träna och tävla i hoppning, men är osäker på regler om man är över 18 år.
Tacksam för hjälp!

Jo du får tävla unghästar

Vad är avdelning B? Är inte så bra på det här med tävlingar... än...:)

Ungponny får ridas i ungponnyavdelning (avd B) av ryttare som är för gammal, under förutsättning att ekipaget är proportionerligt
Ponnyryttare som fyller minst 19 får starta ponny i hästklasser t.o.m. 1,20. Ponnyn skall ha hästlicens (inte ponnylicens) och får efter första starten inte längre tävla som ponny. För att den ska få tävla ponnyklasser igen krävs ett ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte. 19-årig ryttare som framgångsrikt tävlat med samma ponny i ponnyklass 1,30 året innan kan söka dispens hos ridsportförbundet för att få starta högre än 1,20 i hästklasser.

Jag TROR att reglerna ändrats så att vilken ponny som helst får starta i avd.B med överårig ryttare.

Avd.B betyder att man startar sist utom tävlan.

Ja, reglerna är ändrade. I hoppning får alla ryttare starta alla C- och D-ponnyer i avdelning B, så länge ekipaget är proportionerligt.

Utom tävlan är lite fel ordval. Det blir ju en egen klass med egna resultatlistor, bara med bedömning A istället för den eventuellt andra bedömningen i avdelning A.

Menar du att hästarna rangornas även i avd.B? Jag har iofs aldrig själv tävlat i avd B, men min kompis, då fick hon rosett efter felfri runda och det var vad jag vet ingen tidtagning.
Detta var dock i unghästklass för häst, så min erfarenhet är ju högst begränsad inom detta. Kul vore det iaf om man kunde typ tävla i avd B. Då skulle ju jag och mitt arabsto kunna vara med och tävla:idea:, hon är 146 cm och jag är definitivt mer proportionerlig på henne än på en stor häst.

I avdelning B är det bedömning A. Är det tre eller fler starter blir det alltså tävlingsklass med placerade. Dock blir då alla med lika antal fel likaplacerade.
Är det färre än tre startande brukar det vara så att de felfria då får rosett, som en vanlig clear round.

Självklart tas det tid även om enda kravet för felfri runda är att det är inom maxtiden. Annars får även avdelning B-ekipagen tidsfel.

Alltså kan man starta om man är över 18 på ponny och rida omhoppning? Det gör man ju inte i avd. b..

Ok. Om jag har fattat det hela rätt får jag tävla i samma klass med en D-ponny i en klass för stora hästar på lika villkor, om ponnyn har hästlicens. Det är alltså bara om ponnyn har ponnylicens som man tävlar i en egen klass där ryttare med lika många fel blir likaplacerade?

Du får tävla din D-ponny på ridhästtävlingar i avdelning A. Dock får ponnyn inte tävla på både ponny- och ridhästtävlingar samma år, ens med olika ryttare.
Rider du den på ponnytävlingar startar du ponnyn isf i avdelning B i de/-n aktuella klassen/-erna.

Ok. Tack så mycket! Hmm, sen var det ju det me lokalt/regionalt också. Har aldrig tävlat större än klubbtävlingar så jag vet inte riktigt vart "gränserna" går. Och, man får välvstarta ponnyn även om man själv inte äger den (med ägarens tillåtelse)?

Har du aldrig tävlat annat än klubbtävlingar är det nog lokala tävlingar du ska sikta på :)

Visst får du starta en ponny som någon annan äger, så länge det är okej med ägaren förstås.
En av mina ponnyer tävlas av en annan tjej nu :)

Ok. Hoppas det går bra för dom! Vart hittar man propositioner till lokala tävlingar? Och måste man vara medlem i en ridklubb för att tävla?

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka