Kom på en till rätt oväntad kommentar, eller händelse kanske, som min kompis fick när vi gick i skolan för några år sedan. Vi hade just fått veta att vi skulle ha ett projektarbete och satt och planerade inför det. Min kompis hade nyss fått hem en hundvalp och tänkte att hon kunde ha ett projektarbete om hundens utveckling och framsteg. Fram kommer läraren och kommenterar det hela som en genomusel idé. Vi båda blir rätt paffa, men åtminstone jag tolkade (eller ville tolka) det som att läraren menat att själva idén var för svår. Istället bestäms det att vi ska samarbeta för att göra saker och ting lättare.
Igen får min kompis höra att det är en dålig idé, att hon är dålig och aldrig kommer klara av arbetet, att hon inte kommer nå upp till godkänt, att hon bara kommer förstöra och att det inte är lönt att hon försöker ens. Att hon är misslyckad.
Detta inför hela klassen dessutom.
Min kompis blir helt knäckt och springer gråtandes därifrån. Direkt vänder sig läraren mot mig med orden "Du ska väl inte jobba med henne?" i en mycket nedlåtande ton. Minns inte vad jag svarade, men det var inget trevligt i alla fall. Var så otroligt arg.
Vi fick en liten revansch när vi sedan fick MVG på det arbetet. Läraren sa aldrig något negativt igen om min kompis.
Igen får min kompis höra att det är en dålig idé, att hon är dålig och aldrig kommer klara av arbetet, att hon inte kommer nå upp till godkänt, att hon bara kommer förstöra och att det inte är lönt att hon försöker ens. Att hon är misslyckad.
Detta inför hela klassen dessutom.
Min kompis blir helt knäckt och springer gråtandes därifrån. Direkt vänder sig läraren mot mig med orden "Du ska väl inte jobba med henne?" i en mycket nedlåtande ton. Minns inte vad jag svarade, men det var inget trevligt i alla fall. Var så otroligt arg.
Vi fick en liten revansch när vi sedan fick MVG på det arbetet. Läraren sa aldrig något negativt igen om min kompis.