Ovanligt pigg ponny

ponny143

Trådstartare
Min 17 åriga WPB ponny har förut fått bara hö/gräs och mineraler. På sensommaren var hon väldigt trött och "trög". Hon brukar inte vara världens piggaste annars heller, men då var hon extra trött. Jag började då ge kraftfoder (racing senior). Nu har hon fått 0,5 liter om dagen vilket inte är så mycket, men de senaste veckorna har hon varit mycket pigg och de senaste dagarna allt för pigg. Kan kraftfoder påverka så mycket? Eller beror det på något annat?
 
Kylan kan vara en anledning. Min ponny brukar bli extremt pigg första dagarna när kylan kommer på höst/vintern . Hon bockar gärna och studsar runt en hel del då
 
Min Issis gillar när det blir svalare man tror inte det är samma häst på sommaren och vintern, fullt ös när temperaturen faller och komavarning när det är varmt, men jag tror att det kan vara en kombination klart att fodret påverkar, har dock ingen erfarenhet av just racing senior.
 
Min Issis gillar när det blir svalare man tror inte det är samma häst på sommaren och vintern, fullt ös när temperaturen faller och komavarning när det är varmt, men jag tror att det kan vara en kombination klart att fodret påverkar, har dock ingen erfarenhet av just racing senior.
Min Trakehner är likadan, älskar beskrivningen :D
 
En anledning kan vara att hästen får för lite grovfoder. Enligt forskning, tror det var SLU så var det den vanligaste orsaken till att hästar blev piggare på vinterhalvåret än på sommaren.
Det kommer sig av hästen får ont i magen när den får mindre grovfoder än vad "magen" behöver. När den känner av magen blir den hetare och mer stressad vilket upplevs som att den blir piggare att rida.

På sommaren går de flesta hästar i hagar där det finns gräs, mer eller mindre men det gör i alla fall att de flesta får i sig mer TS och utspritt över längre tid på dygnet än under vintern.

Så har man en häst som har så stor skillnad i temperament mellan sommar och vinter se över mängden grovfoder och rutinerna för utfodring så att hästen får ätperioder som sträcker sig runt hela dygnet.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 597
Senast: Fazeem
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 250
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp