Ovanligt intensiv och kliande pälsfällning?

Cornelia

Trådstartare
Fler än jag som tycker att pälsfällningen är tidig och intensiv? Eller har mina ädla springare fått löss??:eek:

De fäller rejält redan och kliar sig vällustigt och njutningsfullt när de kommer in på kvällarna. Speciellt det ena stoet ramlar nästan omkull av välbehag när man kliar henne och drar loss den lösa pälsen ....

Känner inte igen detta riktigt, och undrar om det är fler än jag som har märkt något liknande.

Försökte se om det kröp något i pälsarna idag, hittade inget, men det är kanske svårt att se?

Sv: Ovanligt intensiv och kliande pälsfällning?

Hej!

Min har inte börjat fälla än, det är sent för henne, hon brukar börja i januari.

/Lavinia, som bara kan hålla med om att ur led är pälsen.

Mina fäller inte heller. Islänningar som till största delen är klippta.

Två av mina började fälla väldigt mycket förra veckan. Nu har det lugnat sig lite igen, det är konstigt varmt väder här så det beror kanske på det. Halvblod med sparsam vinterpäls och lusitanokorsning med mycket päls. Andra halvblodet har inte börjat fälla alls än.

Hörde "på bygden" att många hästar har börjat fälla och brunsta ovanligt tidigt i år, troligtvis pga det milda vädret.

Nu har jag läst om att ovanligt många hästar i år har klåda, vilket man tror beror på den varma vintern. Vinterpälsarna blir fuktiga och torkar inte upp ordentligt, grogrund för regnskållor och löss. Även själva pälsfällningen ger klåda.

Gällande mitt sto tror jag att det är pälsfällningen. Har inte lyckats hitta något som kryper, och hon kliar sig också mindre nu.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 591
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min 2 åring håller på att fälla sin vinterpäls. Igårkväll så började hon med ett mycket underligt beteende. Hon har en tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: catya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka