Oval volt ^^

L

Love_Maya

Vet inte vad jag ska lägga inlägget men lägger det här.

När man ska longera min pålle, gör det sällan (kanske 1-2 gånger/månad eller så), så går hon i en "oval" volt elelr vad man ska säga. Hon går mer åt ena varvet i höger varv & samma sak i vänster.. Så när hon kommer till ena sidan av volten får man korta in, sen får man länga m.m. Det blir lite jobbigt, hon gör inte så när man rider. Varför gör hon så när man longerar & vad ska jag göra åt det? Hon är ju inte stel eller något när jag rider, hon kan gå lite inåt i vänster varv ibland(sällan) & hon kan ta fel galopp i vänster. Men hon gör aldrig så på volter när man rider (går mer åt ena hållet).. Bara vid longering. Tips?

Kram
 
Sv: Oval volt ^^

Nej, tror inte det ;) Har ju 8 meter longerlina (blir 16 meter) & brukar ha minst en volt på 12 meter när jag longerar, fast ändå måste jag korta in på ena sidan pga att volten bara blir 5 meter helt plötsligt & sen andra sidan blir volten 12 meter igen :angel: Tips?
 
Sv: Oval volt ^^

Longering är inget naturligt för hästen. Även när man löslongerar en häst så springer den lite ovalt. Man kan skada hästen om man longerar den för mycket, och inte jobbas rätt. Det är helt normalt att den inte går i cirkel, eftersom den rör sig efter vad som är bekvämt för hästens kropp.

Däremot brukar jag tömköra oftare, dels för att hästen jobbar bättre och sen kan man styra volten lite med tömmarna. Det blir lite att gå emot hästen, men gör man det lungt och bara har stöd på yttern så går det bra.

Tömkör väldigt ofta och hjälper även andra med det. Har byggt mycket muskler på det viset om man bara tar det lungt.

Vanlig longering med lina gör jag inte, bara löslongering i rundcorall.
 
Sv: Oval volt ^^

Okej ;) Longerar bara dem få gångerna jag löshoppar. Kanske högst 1 gång/månad. Ibland mindre. :) Kan ju inte tömköra :crazy: Skulle gärna vilja lära mig men känner ingen i närheten som kan det.. :(

Kram
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp