Öva upp hoppteknink och styrkan?

W

Wildiz

Hur övar man upp styrkan och hopptekniken hos en ponny på bästa sätt?
Har en 6:årig c-ponny som kan hoppa, dock är hon inte överambitös med frambenen som hon gärna låter hänga ner. Hon tycker det är superkul att hoppa men river lätt och är inte rädd om benen... ;o
På titthinder/hinder på bortaplan och löshoppning, hoppar hon mkt ambitösare dock.

Någon snäll person som har tips på bra övningar för att slipa på tekniken, träna upp styrkan och få en häst lite mer rädd om benen?

tacksam för svar!:bow:

(ursäktar om det finns en sån här tråd redan, var inte tillräckligt ambitös för att leta genom hela buke..)

Sv: Öva upp hoppteknink och styrkan?

träna med att hoppa studs, det tränar upp kvickheten i benen och det stärker bra. gymnastikhoppning

Jag har en häst som jag i början hade samma problem med. Hon har tidigare gått fältävlan och rev därför ofta med frambenen.

Vi fick som tips att ställa upp ett valfritt hinder och lägga ändarna på två bommar på den översta bommen på hindret, så att bommarna bildade en pil. De ska dock inta nudda varandra utan låt det vara ett litet mellanrum mellan bommändarna som ligger på översta bommen på hindret.

Första gången petade hon till det lite grann, andra gången rev hon och det brakade till ordentligt bakom henne. Tredje gången hoppade hon som om det var 140cm!
:D
Efter dettya har vi bara lagt upp bommarana så en eller två gånger för nu hoppar hon super fint!:laugh:

Hoppas du förstår hur jag menar att du ska lägga upp bommarna;)

Tack så mkt för tipsen! :D
dock är jag inte hundra på att jag förstått hur man skulle lägga bommarna...:angel:
menar du ngt såhär?
hinder_90256268.jpg

skrev 1 m bara för att visa att bommarna lixom ligger utåt så det blir brett? stämmer dt eller hur menar du?:p

Tack så mkt för tipsen! :D
dock är jag inte hundra på att jag förstått hur man skulle lägga bommarna...:angel:
menar du ngt såhär?
hinder_90256268.jpg

skrev 1 m bara för att visa att bommarna lixom ligger utåt så det blir brett? stämmer dt eller hur menar du?:p

När jag läste gissade jag att bommarna ska ligga tvärt om, alltså smalt uppe på bommen och brett på marken, (dvs spetsen uppåt) annars kan väl hästen inte komma till och hoppa... lite som "infångare" eller är det jag som är fel ute?

mycket troligt! det känns lite bakvänt såhär :angel:

Ja fast tvärt om! Haha! Så att Bommarna börjar långt ifrån varandra(på marken) o sen bir det smalare o smalare mellen dem ju närmre hindret de kommer.

Liknande trådar

Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har precis fått hem min d-ponny som är en 10 årig irländare som tävlat t.o.m msv. Han är verkligen supersnäll och var det när...
2
Svar
23
· Visningar
2 691
Senast: iNHALE
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Sara-Ida
·
A
Hoppning Har en hbl-valack som inte har världens bästa styrka och teknik över hindren. Har hoppat mkt studs men det börjar bli en aningen trist i...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: sabbet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama