Öva på höjden

Mabuse

Trådstartare
Hur ofta hoppar ni hinder som är på den höjd och bredd som ni tävlar på?

Min tränare, som är mycket noga med lydnad och kontroll, är en varm förespråkare för att det inte är höjden som spelar roll, utan kontrollen. Så vi hoppar aldrig särskilt högt. Innan tävling kan vi kanske ta några språng på tävlingshöjd, men då är hindren aldrig så breda som de är på tävling.

Även om jag absolut håller med om att det är vägen mellan hindrena som är det viktiga, och lydnad och kontroll är superviktigt, så undrar jag om det kanske inte kan bli problem eventuellt? För vad som händer när man kommer ut på tävling är ju att varken man själv eller hästen har provat att hoppa lite större språng. För egen del blir dte också lätt så att jag vänjer mig vid en för dålig galopp, vilket inte märks på träning (små hinder hoppar hästen ändå), men på tävling blir det stopp, eftersom galoppen är för dålig... Plus att jag inte är van att följa hästen i större språng, utan lätt tappar balansen när man hoppar oxrar på tävling...

Vore därför kul att höra hur ni tränar!

Sv: Öva på höjden

Hur ofta hoppar ni hinder som är på den höjd och bredd som ni tävlar på?

Nja, inte så ofta faktiskt!

Min tränare, som är mycket noga med lydnad och kontroll, är en varm förespråkare för att det inte är höjden som spelar roll, utan kontrollen.

Exakt som min tränare då, och som dom flesta andra skulle jag gissa.
Det är i och för sig sant det där, att det är vägarna, galoppen m.m som är viktigare än höjden.

Men jag håller med dig om, att ibland skulle det ju faktiskt bara bra att få hoppa lite högre.

För tillfället så hänger allt på markarbetet för min del.
Vi vet att ponnyn min kan hoppa, så nu gäller det bara att få en ordentlig galopp i honom, och kunna korta honom ordentligt innan vi börjar pressa på höjderna.

Så just nu är det inte så kul och hoppa, det blir mest gymnastik-hoppning! :p

Dock känner jag att jag gärna skulle vilja hoppa lite högre oftare, då det stärker mitt självförtroende väldigt mycket.

Och så kan jag avslöja en hemlighet, Det jag har hoppat som högst (1.20) gjorde jag själv med min kompis! Alltså utan tränare... :o :angel:

Men det gick ju hur bra som helst!

På mina hoppträningar brukar väl hinerna ligga på 1 meter än så länge, men snart kommer vi nog att höja lite till!:bump:

/Picco

Men du har alltså aldrig någonsin hoppat ett hinder i tävlingsstorlek på träning (med tränare)?

Beror ju naturligtvis på vad för slags övningar man är inne på.

Men de jag har tränat för så var det vanligt att man avslutade med några hinder på lite högre höjder.

vi brukar också avsluta våra träningar med högre hinder.. kanske inte varje gång, men nästan...

Men du har alltså aldrig någonsin hoppat ett hinder i tävlingsstorlek på träning (med tränare)?

Jo jo, men inte så ofta!

Jag har ju D-ponny, och har bara varit ute på pay and jump, pga en otroligt massa kludd med pass och mätintyg.

Men i år är vårt mål iaf (egentligen MINST) L:B (lokalt)

1.10 händer det att vi skuttar över ibland! ;)

Det beror väl lite på vad man tävlar på för högjder oxå. Om man te.x tävlar på 140-150 nivå så kanske man inte hoppar det på varje träning, men tävlar man på 110 nivå så är det väl inte omöjligt att man hoppar hoppar hinder på den höjden på träningar.

Just nu tränar jag inte hoppning för ngn men min tränare för ca: ett år sedan hade aldrig ngr höjder på sina träningar, vilker var väldigt irriterande. Man måste ju träna på tävlingshöjden ibland annars känns det ju mkt större när man väl kommer ut.

Själv jobbar jag mkt med lydnad just nu, brukar hoppa max 1m på träning och har nästan alltid lite bommar o småhinder när jag rider på banan. Har inte hoppat många hinder över 1m på ett par månader nu. Men det funkar för mig, har inte haft problem med sjävla höjderna utan mer med avstånden, så då är det ju bättre att träna lite lägre så det inte blir katastrof om man skulle komma helt galet.

Det blev så tydligt på tävlingen sist, tyckte jag - vi tränar ganska ofta på .90, men tävlar 1 m och 0.90. På tävlingen gick fyra av fyra som rider för samma tränare runt .90 felfritt, medan alla fick fel i 1 m.

Min tränare har oxå inställningen att det inte är höjden som är det viktigaste men tycker oxå att det är otroligt viktigt rent psykologiskt för ryttaren att vänja sig vid den höjd man ska tävla på.

Våra träningar är oftast upplagda så att vi rider någon trixig övning på riktigt låga hinder och sedan brukar övningen förenklas något och vi tar ett par större språng som avslutning. Ibland händer det oxå att vi tar något språng större än vår tävlingshöjd (inte ofta) och iblan kanske vi bara gymnastikhoppar... det beror som sagt var mkt på vilken typ av övning vi rider...

Sen som någon nämnde så beror det ju mkt på vilken höjd man tävlar på, vad man har för häst mm... Men jag skulle nog känna mig ganska osäker på tävling om jag inte brukade hoppa samma höjder på träning då och då...

Jag tycker också att man blir mer varse svagheterna när hindren blir större. Att jag kan hoppa ett räcke på 60 cm i god balans och kontroll betyder inte att det kommer att gå lika bra att hoppa en oxer på 1 m....

Observera att jag absolut inte menar att man behöver hoppa högt jämt, men att höjd och (framförallt!) bredd också är något man behöver lära sig att hantera.

jag varierar mkt på mina träningar.
Oftast är de lydnad,teknik,gymnastik träning men när tävling närmar sej så brukar jag se till att komma upp på den höjd jag ska tävla samt linjer osm vi brukar ha svårt med.
sista träningen före tävling låter jag faktiskt hindren ligga lite lägre för o få gott självförtroende.

När jag tränar brukar vi ha nån slags gymnastikhoppning en vecka, Banhoppning en vecka (oftast med våra tävlingshöjder) och lydnad en vecka som kan vara banhoppning med snäva svängar mm. Hon jag tränar för är inte utbildad men är en aktiv tävlingsryttare i hoppning.

Allt beror på syftet med träningen. Jag tycker ett bra upplägg är att fokusera med övningar och teknik på lägre höjder för att som avslutning koppla ihop det till en bana som rids en gång på lägre höjd och sen en gång på valfri höjd. Ryttaren får ett eget ansvar att se till att höjden är för dagen den rätta (om man vill fokusera på tekniken eller "modet"-hittade inget annat bra ord fn.), självklart i samspråk så att det inte blir helt galet. Det intressanta är att ryttare som rider högre klasser oftast väljer en lägre höjd än sin tävlingshöjd men att de som rider lägre klasser hellre väljer högre än sin tävlingshöjd! Jag tycker att om man ska upp och känna på högre höjder så ska det föregås av att man gör det i säkra situationer, med hjälphinder och liknande. Självklart måste man ibland träna på högre höjder under banträning för att ryttaren ska utvecklas, särskilt när det gäller sin nervkonstitution, det brukar ofta vara det som sätter mest hinder då ryttaren ofta förändrar tekniken när "nerver kommer in i bilden". (ps när jag pratar om teknik menar jag nu ryttarens förmåga och inte hästen). Hmm vet inte om jag kom off subject nu men jag tyckte det var en intressant tråd.

nu ska ja ju precis börja tävla hoppning men iaf. vi tränar kanske 80-90 cm på träning ja tävlar 90-1 m på tävling. för mig känns de bäst om han orkar galoppera ordentligt och har spänst, hoppa vet ja att han kan oavsett höjd.

Jag rider la på min D-ponny(110 cm) och vi tränar inte alls ofta på den höjden. Eller enstaka hinder gör vi ju det, men jag har aldrig hoppat en hel bana på 110 på träning. Och oxrarna är ofta jättesmala.
Ponnyn kan ju hoppa 110, inga problem och det har gått över förväntan på tävling (nollat 2 av 3 gånger) men JAG skulle tycka att det var skönt att få hoppa "riktiga banor"

Jag tycker att det beror lite på vilken nivå man tävlar på och hur rutinerad man är. Tävlar man på 90 - 1,10-nivå så tycker jag absolut att man ska träna på den höjden man tävlar på och kanske också ett snäpp högre. Naturligtvis ska man börja med tekniska svårigheter på låga hinder men man behöver också ren banträning innan man fått mer rutin.

När man sen kommer upp på 1,20 - 1,30-klasser så vill åtminstone jag träna enstaka hinder på den nivån och nån gång också rida en hel bana, om inte annat så för min egen skull, jag vill inte komma ut på tävling och tycka det ser stort ut!
Min häst däremot är helt obekymrad om höjden, ju större desto mer sport är hans devis.

Högre klasser än så har jag inte ridit men kan tänka mig att även där behöver "känna" på höjden då och då men kanske inte lika ofta eftersom det ändå sliter en del på hästarna med för många stora språng i kroppen.
Mest tror jag dock att det är vi ryttare som behöver de sprången och ju mer rutinerad man är desto färre behöver man.

Nej, det är klart det är ryttaren som behöver träningen! Men rider man en rutinerad tävlingshäst som har placeringar i högre klasser än ryttaren nånsin startat, så är ju träningen mest för ryttaren!

Jag upplever att det är rätt stor skillnad på att hoppa ett .90 stigsprång, och en bred 1 m oxer. Hästen tar ett mycket större språng, och måste vara mer samlad och energisk innan. Det finns många lägen där hästen hoppar ett 60 cm-hinder felfritt, men skulle vägra om det vore en 1 m oxer som stod där istället. Dessutom blir det ett större språng, bara för att man kan följa med hästen i balans när man ska hoppa 60 cm betyder det inte att man kan göra det över 1 m. Vore det ingen skillnad alls så skulle ju klasserna vara helt likvärdiga?

Jag tycker att det beror lite på vilken nivå man tävlar på och hur rutinerad man är. Tävlar man på 90 - 1,10-nivå så tycker jag absolut att man ska träna på den höjden man tävlar på och kanske också ett snäpp högre. Naturligtvis ska man börja med tekniska svårigheter på låga hinder men man behöver också ren banträning innan man fått mer rutin.

När man sen kommer upp på 1,20 - 1,30-klasser så vill åtminstone jag träna enstaka hinder på den nivån och nån gång också rida en hel bana, om inte annat så för min egen skull, jag vill inte komma ut på tävling och tycka det ser stort ut!
Min häst däremot är helt obekymrad om höjden, ju större desto mer sport är hans devis.

Högre klasser än så har jag inte ridit men kan tänka mig att även där behöver "känna" på höjden då och då men kanske inte lika ofta eftersom det ändå sliter en del på hästarna med för många stora språng i kroppen.
Mest tror jag dock att det är vi ryttare som behöver de sprången och ju mer rutinerad man är desto färre behöver man.

Jag håller med dig helt. Särskilt det sista. Det äri de flesta fall helt klart ryttaren som behöver träna på att våga rida på större hinder.
Sålänge hindrena inte ligger i närheten av eller på (eller över...) hästens maxkapacitet kvittar det nog för hästarna, bara de får stöd av ryttaren och har en bra galopp fram till hindret hoppar de ju, oavsett om hindret är nån/några decimeter högre eller lägre.
(Nu har ju jag iofs en häst som tycker att allt under 130 inte kan kallas hinder öht....)

För egen del hoppar jag nästan alltid några språng eller en kortare bana på tävlingshöjd eller ngt över (rider 120-135klasser), dels för att jag inte ska tycka att det är stort, och dels för att jag på de höjderna måste ändra min teknik lite. Hästen börjar hoppa mera med ryggen - måste fokusera på mera eftergift, och var underskänkeln befinner sig då :angel:

Alla lydnadsövningar ligger på lägre hinder, ca 100-120, då det är tekniken och kontrollen emellan hindrena som är huvudsaken (har dessutom bara 20x40ridhus så med större hindre blir det tråååångt).

Jag rider inte så höga klasser 1,10-1,20 bara, så då blir det ju ofta att man kommer upp i tävlingshöjd ändå, men sällan över. Dels har jag en häst som är väldigt rädd och försiktig om sig och hon behöver inte "hoppas upp" utan hon lämnar nästan alltid ganska mkt. luft ändå. Sen är hon världens ärligaste häst, men inte så stor vilket gör att hon får jobba väldigt mkt. när det blir över 120, det gör att vi oftast väljer att sluta där. Innan tävling kanske vi nöjer oss med att hoppa kring metern bara så att hon får självförtroende och att det känns lätt.

Jag tror precis som någon annan skrev att det är vi ryttare som behöver de höga hindrena, inte hästarna. Det allra allra viktigaste för mig är att gas och broms fungerar som de ska och att hästen är ärlig i sin bjudning och inte går emot skänklarna. Fungerar allt bra då spelar det ingen roll om hindret är 90 cm eller 150 cm, jag ska i princip kunna rida likadant på båda.

vi varierar träning så gott som det går. Mestadels tränas lydnad, tempo, vägar, perfektion, sits osv osv.
början av varje pass börjar alltid med den delen, två av tre träningar består ändast av det, utöver det tränar vi ca. var tredje gång utvecklande dvs. höjder, bredder. en träning som fungerar otroligt bra för oss. samtidigt som vi finslipar regelbundet och blir säkrare på grunder utvecklas vi också uppåt i lagom takt för att inte osäkerhet eller några missförstånd och problem skall dyka upp!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 302
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar