OUUA...är överinformerad..!

L

LuckyLady

Har suttit i många fler timmar än var jag tänkt mig och har blivit totalt förvirrad! :crazy:
Har 2 st vallacker, en rejäl och maffig nordsvensk och en liten arab på 150 cm. Dom går på lösdrift med tillgång till kallstallet, den "lilla" vinterhagen är ca 10 hektar, där de fortfarande skrapar fram sensommargräset!
Ger dom fri tillgång till hösilage (har inte värdet Här & nu, och jag vet att det är jättesvårt utan), mineraler, morötter och efter ridning har kallblodet fått havre och araben cool musli.
Förra året fick de doserat HÖ 4 ggr/dag, även betfor.
Dom är inte superfeta, men under den REJÄLT täta pälsen lurar det allt lite för runda rumpor ,& tendens till valkar på nordisen! (Rids med sadel ca 15 ggr/år så det är inte sadels fel ;))
Min första tanke var om jag borde ta bort lite av silaget å ge mer av halm, tänkte :idea: ahh, Buke kan vara till hjälp...men nu känner jag att det är på liv & död för mina hästar..:p
Kan tillägga att jag tycker att araben känns "tröttare" i musklerna detta året än förra, har inga problem att galoppera som en kejsare över de äppna vidderna, men när vi kommer in på nordisens favoritsysselsättning; plöja som en bulldozer genom skogarna,:D, så fattas orken.
Kan betforen vara en orsak..? Blev lite långt det här, men...någon som har varit med om liknande, bra länkar till en annan tråd...!

Sv: OUUA...är överinformerad..!

Jag vet att betfor kan göra lättfödda hästar feta så dra ner på kraftfodret om dom ser ut att klara sig utan.Kanske ge mineralbalja och hösilage bara? Gör en uträkning efter analysen på vad dom behöver.Om Hösilaget är finfint kanske dom inte behöver något mer.

Överskott energi (ger hullet)-brist på protein (bygger muskler)?
Ej i kondition?

Vad skulle just betfor kunna orsaka? :confused: Hästens välbefinnande handlar om HELA foderstaten.

Du behöver nog byta ut dina kraftfoder till nåt mer passande.
Nordsvenskar och araber brukar skilja väldigt mycket i behov.
Om du kunde uppskatta på ett ungefär hur mycket de äter och säga analysen skulle det underlätta väldigt. :D

Jag var inte snabb på svaret...;)

Hällde av vattnet (sockret) på betforen till dom & så har jag stoppat fri tillgång för vi var uppe i minst 30 kg/dag (för båda) + allt "bukfylleplock" dom har i hagen som är stor, så det finns kvar gammalt bös ännu att knapra på!

Nu börjar dom bli bra mkt finare, men kunde för mitt liv inte tro att dom åt så j-a mkt! :crazy:

(analys:
MJ 8,1
Smrp 82
Ca 3,9
P 2,9
Mg 1,2
ts: 48%)

du behöver inte ge dina hästar mer än grovfoder med det där värderna:)
Jätte bra grovfoder .Du har dock en låg ts halt på det så så det är mycket vatten per kg foder.Men det vet du säkert hur det funkar med det :)

så har jag stoppat fri tillgång för vi var uppe i minst 30 kg/dag (för båda) +

men kunde för mitt liv inte tro att dom åt så j-a mkt!

ts: 48%)

Fast 30 kg per dag är ju inte mkt (tillsammans väl?) om du menade det..
Det är ju bara 14.4 kg foder = 7.2 kg foder var..

Bara som en liten notis. Men med gräs och rötter (och allt) i hagen så räcker det ju säkert gott och väl för dem :p

30 kg var vad jag gav EN häst när vi hade så blött foder (52 ts) i vintras. ;)

Jag tycker inte att de äter speciellt mycket, men om de nu har annat att tugga på så är det väl ok att dra ner på det.

Min islandshäst, som står på stall, äter 14-16 kg ts 60% varje dag. Inte tjock, men välmusklad.

Trodde inte heller att det skulle vara för mycket, men deras vinterhage är på minst 10 hektar & står "orörd" över sommaren så dom får väääldigt mkt att tugga i sig där också.
Tycker det är svårt att veta hur mycket (lite) näring som finns i det!

Ja, grovfodret är fint :love:, men dom har så enormt mycket av fjolårets att beta & känner mig osäker på hur det står sig näringsmässigt...
Vill ju inte dela av deras hage för att de inte ska beta för mycket & vill ju inte ge för lite av silaget (har hållt dom på 10 resp 13 (å d e inte mkt!)

Det mest perfekta hade varit att dra upp dom till elitträning:idea::rofl:

Men jag tycker/inbillar mig att det gjort skillnad med sockret bortsköljt, å om inte så har iaf bajset blivit superfint :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka