Outbildad eller utbildad häst?

Tibra

Trådstartare
Vad väljer ni och vad tycker ni? Varför?

Outbildad

Själv vill jag nog faktiskt ha en outbildad häst- vilket jag har.
Förderlar: Då får man själv bestäma hur man vill ha hästen, man ser utvecklingen som bara du och h*n gjort och det har alltid varit ni två. Du vet alltid hans bakrund om ridningen.

Nackdelar: Man ska ha kunskapen och tålamodet själv och allt går inte alltid så bra. Mycket tid och energi. En hel del kurser kanske måste läggas upp på schemat, då menar jag inte att det är en trist bit, utan pengamässigt.

Varför inte en utbildad?
Då känns det inte som om man lagt ner det största jobbet och kämpandet tillsammans, utan då är det bara finputsnsingen kvar typ:p Sånt tycker inte jag är roligt, men kanske nyttigt:grin:
En utbildad islandshäst kan jag ta:D

Sv: Outbildad eller utbildad häst?

Jag har mest skaffat oinridna eller outbildade hästar som jag utbildat själv.

Mitt nästa köp kommer bli min första storhäst om 2 år, och då kommer jag välja en utbildad. För att som första storhäst vill jag ha en utbildad och rutinerad häst eftersom jag inte är så rutinerad av just stora hästar.

Men efter lite mer erfarenhet skulle jag gärna vilja utbilda en storhäst, det är en rolig utmaning.

Den ponnyn jag har nu har jag fått utbilda i princip själv. När jag köpte henne hade hon precis kommit från Holland, hon var tunn och var inte riden på rätt sätt. Så vi fick börja om från grunden, och det är väldigt roligt när det börjar visa resultat! :)

Jag har haft båda delarna och jag föredrar nog en utbildad häst om den är riden på "mitt" sett och hanterad som jag vill.
Outbildad häst tar tyvärr alldeles för mkt tid som jag inte har som det är nu.

En väldigt välriden och högt utbildad häst hade vart skönt kan jag känna men samtidigt så vet jag att jag ändå kommer rida om dem att passa mig så helt oinridna när man kan göra rätt från början är nog första alternativet för mig. Riden utan att vara skolad går fet-bort!

En väldigt välriden och högt utbildad häst hade vart skönt kan jag känna men samtidigt så vet jag att jag ändå kommer rida om dem att passa mig så helt oinridna när man kan göra rätt från början är nog första alternativet för mig. Riden utan att vara skolad går fet-bort!

Vad är det du menar att du ska ändra på en välriden och högt utbildad häst där någon annan gjort allt rätt från början?

*uppriktigt nyfiken och förstår inte hur du menar:)*

Överst på önskelistan står en för mig bra utbildad häst. Dvs en häst som är välutbildad inom samma område som jag håller på med. På andra plats ligger en outbildad. Jag är inte särskilt bra på att rida men med rätt tränare och tålamod så brukar sånt lösa sig ändå. Sist ligger en häst som jag skulle behöva om-utbilda för att funka med min ridning.

Helt klart UTBILDAD, då jag är världens gröngöling själv.... :devil:

Min nuvarande häst köptes helt outbildad/oinriden, men är nu, 7 år senare, rätt välutbildad :-)

Jag tycker att själva jobbet med att rida in och utbilda en häst är väldigt roligt, så jag skulle helt klart välja outbildad häst igen om jag köpte en ny / en till. Jag känner också att det blir mer MIN häst om jag får göra allt själv...

Jag vill dock ha den outbildade hästen ung och helt oinriden, vill liksom inte köpa en åttaåring som bara ridits rakt fram i skogen.

Utbildad! Få som är tillräckligt duktiga för att kunna utbilda en häst själv. Sen beror det ju på vad man menar md utbildad, vad man har för krav, vad hästen ska användas till osv.

Har själv en "outbildad" arab, dvs självklart inriden, men aldrig tränad att gå i bra form, inte riktigt skolad alltså. Hon går ju utmärkt att rida ändå och skulle varit perfekt om hon varit liite mer utbildad dressyrmässigt.

Har utbildade halvblod och de är klart "roligare" att rida rent kunskapsmässigt när det gäller dressyren.

utbildad helt klart. köpte mig en helt outbildad 8 åring som min första häst för snart 3 år sen. kunde rida rakt fram i alla gångarter, inget mer typ. de första 2 åren ingen form att tala om, vilken jävla resa de har varit. så mycket pengar, tid och ork jag har lagt ner och för de mesta fått noll tillbaka, har gråtit SÅ mkt över den här hästen o varit nära att sälja x antal gånger, nu efter 3 år börjar vi i alla fall få till en bra form osv, även om hästen lever rövare ibland så tänker jag aldrig sälja, skulle aldrig få igen så mkt pengar och tid jag har lagt ner.
Ångrar lite att jag inte köpte den andra hästen jag provred, en rutinerad 9 åring som gått msv hopp och jättefin i dressyren, men men :p

Har haft mest outbildade eller halvfärdiga, felridna o missandlade djur.
Alltså bara jobb hur man än vänt o vridit på det. Min nuvarande madame va ohanterad. Så hon har varit en dröm från dag 1!!

Jag tror nog inte jag en gång ridit en färdigutbildad häst utan att jag varit med o haft tårar i ögonen för motgångar i kampen att få hästen till den punkt då den kan kallas ridbar häst.

Skulle säkert vara kul att köpa en färdig häst. Men tror jag skulle sakna att få gör arbetet själv. För lyckan efter en framgång är värd mer än hästens vikt i guld!
Jag vill inte ge mej ut p tävlingsbanan o vinna något för att nån annan jobbat upp en häst riktigt bra.
Jag vill vinna för att jag har tillsammas med min häst jobbat bra!

Alla ryttare har sina egna små egenheter. EXAKT hur mycket/lite vill du ha i handen? Hur mycket skänkel vill du använda? Vill du ha hästen sits/hand/skänkel-riden?

Jag vill ha extremt mjuka i munnen, smidiga, snabba i reaktionen och jag använder helst ingen skänkel alls under knäna. Istället för att jag ska "rida in mig" på hästen så vill jag ha hästem "omriden" efter mig. Detaljpetande men ändå småkorrigeringar som man alltid vill göra.
Min bror rider bättre än mig, han är naturbegåvning och måste inte alls slita lka mycket som jag måste för att komma någonstans. Men han har detaljer hos min häst som han hade ändrat om det var hans och jag hade ridit om hans häst en smula om den var min.
Rider man in dem själv så får man dem som man vill ha dem.

KL

Tja..logiskt sett utbildad..
Fast Crow var ju oinriden och nu går det jättebra. Jag kan verkligen glädjas åt de små framstegen! :D
Om jag har denhjälp jag har idag, eller när jag lärt mig det här ridsättet, så väljer jag nog outbildad:)

Jag skulle vilja ha en utav varje.

Outbildade hästar är kul, man lär sig massvis varje gång. Man kan också forma hästen som man vill ha den. Dock så tar det ju mkt tid.

Jag vill ha en utbildad eftersom jag vill ha en häst som kan lära mig för en gångs skull. Dock så är de ju redan formade sas och det är svårare att "rida in sig" på en sådan häst.

Jag har haft fördelen att både rida en utbildad och en icke-utbildad häst. Jag skulle nog vilja ha en häst som är grundriden i princip för att forma de efter eget tycke och följa utvecklingen på både mig och hästen och hur vi utvecklas tillsammans, tycker sånt är jättekul. Men då vet jag också att jag har kunnit folk runt omkring mig som kan hjälpa mig. bland annat min mamma som själv har ridit 1.30 hoppning på "den utbildade" hästen jag pratade om som jag senare fick fördelen att hoppa när jag gick över till ridhäst. Jag har även min tränare som rider 1.50 internationellt. Hade jag inte haft sådan hjälp runt omkring mig hade jag nog hellre tagit en utbildad häst!

Jag skulle nog föredra en som är åtminstone grundriden. Jag tror inte att jag skulle ha tålamod nog att rida in den. Kan den iaf start och stopp och är riden så pass att den skulle kunna ridas runt i en LC utan större problem så är det nog hästen för mig. Den ska förstås vara utvecklingsbar!

Svår fråga..
Vill ha en utbildad att rida på under tiden jag håller på med en outbildad/felriden.
Rätt skönt "åka" häst mellan varven man håller på med unghästar.:cool:

Jag väljer hellre en inriden men outbildad. Har som krav att hästen ska kunna galoppskänkel, resten vill jag helst lära själv och utvecklas tillsammans med hästen.

Utbildad

Detta för att jag i dagsläget inte har tid att utbilda en häst.
Men det är ju sååå kul att börja från början. Hoppas att jag får möjlighet tilld et igen....

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 469
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
493
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama