Outbildad eller utbildad häst?

Sv: Outbildad eller utbildad häst?

Föredrar en outbildad, gärna runt 1-2 år vid inköp. Vill forma hästen själv i så stor utsträckning som möjligt och utbilda den som jag själv anser att det ska göras. Den yngsta som jag köpt var 10 månader, henne har jag nu och hon är 17år. Den äldsta som jag köpt var 3 år ganska precis. Har alltid, förutom nu, haft en påläggskalv och på såvis kört "omlott" med en äldre och en yngre häst.

Kicki :laugh:

utbildad och outbildad

jag väljer bägge :D

först köpte jag en utbildad herre som kan lära mig o trimma mig i ridningen, sen köpte jag en unghäst att rida in. o börja från början.

men har så klart bägge kvar, så ja inte "tappar" i ridningen.

och så kan ja utb. samtidigt den andra :d

jag har båda och. det är roligt att utbilda själv men måste säga att jag ibland längtar efter att rida min gammling (pensionär nu) som kunde "allt".

dock känns det ju kul att man har gjort allt jobb själv, att man har kommit dit man har alldeles själv utan hjälp. och man vet vad hästen varit med om!

sen är det givetvis en ekonomisk fråga, skulle ju sitta fint med en grand prix men vem ska betala den?:p

jag har mkt större respekt för ryttare som tar fram svårklasshästar på egen hand än dom som köper dom färdiga och sen låter tränaren rida den varannan dag för att hålla det varmt sas.^^

har även en felriden, felmusklad häst och det är nog det sämsta att försöka få ordning på. men hans viktigaste uppgift är inte att vara ridhäst så det spelar inte så stor roll. har inte bråttom.:)

Senast ändrad:

HeJ!

Jag har alltid gillat outbildade och dras kategoriskt till dom. Varför? Det är roligt att utvecklas tillsammans, man kan forma hästen själv, jag har inte bråttom, utan gillar en utmaning som kan få ta lite tid.

Men... Sen jag började jobba på ridskola har jag lärt mej uppskatta den utbildade hästen också. Plötsligt en dag sitter jag där och rider och allt funkar, det känns som om jag kan rida, det är bara att göra alla de övningar dit min pålla inte kommit än.. Allting bara flyter på!! Underbart!!!

Så nu är jag förvirrad, vet inte vad min nästa häst blir. Önskar jag hade eget stall så jag kunde ta hem både den utbildade älsklingen och han som inget kan (och är för korkad för att gå på ridskola), samtidigt som min älskade egna häst fick vara kvar..

Nej, jag vet inte längre, nu tror jag det bara handlar om individen..

/ Lavinia, lätt för att kära ner sej, svåt att hålla intresset länge.

Jag vill hellre ha en outbildad häst som jag får utbilda själv. Det är enklare att börja från början än att lära om. (det vimlar ju av dåligt utbildade hästar) En som är bra utbildat finns ingen vits med för mig då utbildandet är det roliga.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 469
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
493
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama