Ouppfostrad ponny

Pearlow

Trådstartare
Min ponny som jag haft nån månad nu är ouppfostrad så det ryker om det .. Hon går rätt över en, vägrar stå still en sekund och igår så mockade jag undan vad hon skitit ner på gången då ser jag bara en hov flyga just ovanför huvudet! Och sen så står hon själv inne i stallet så backar hon tills det tar stopp i kedjorna sen hoppar hon framåt.. Nån som har nåt tips till den ouppfostrade ponny ? Annars är hon en dröm och rida osv. och hon är inte ett dugg rädd av sig. Hon är bara dominant ... :mad:

Sv: Ouppfostrad ponny

jobbigt läge det där. Men du kan ju alltid försöka ta hjälp av nån som är duktig på hästars beteende.

var ponnyn så när du var och tittade på den också?

Min ponny som jag haft nån månad nu är ouppfostrad så det ryker om det .. Hon går rätt över en, vägrar stå still en sekund och igår så mockade jag undan vad hon skitit ner på gången då ser jag bara en hov flyga just ovanför huvudet! Och sen så står hon själv inne i stallet så backar hon tills det tar stopp i kedjorna sen hoppar hon framåt.. Nån som har nåt tips till den ouppfostrade ponny ? Annars är hon en dröm och rida osv. och hon är inte ett dugg rädd av sig. Hon är bara dominant ... :mad:
gå in på Monty Roberts hemsida finns även på svenska med Ann Lindberger hon kan hjälpa dig med detta. www.montyroberts.com
Lycka till. Vad förbannad man blir när dom beter sig så.

Se till att ta hjälp av någon duktig person.

Det låter som ponnyn behöver sättas på plats. tyvärr så brukar detta kräva en del lätt "våld". Men det viktiga är att ponnyn förstår vad den gjort fel och blir belönad när den gjort rätt. Annars kommer den bara bli rädd.

Det är en fin balansgång.

"Där kunskapen slutar tar våldet vid"

Se till att ta hjälp av någon duktig person.

Det låter som ponnyn behöver sättas på plats. tyvärr så brukar detta kräva en del lätt "våld". Men det viktiga är att ponnyn förstår vad den gjort fel och blir belönad när den gjort rätt. Annars kommer den bara bli rädd.

Det är en fin balansgång.

"Där kunskapen slutar tar våldet vid"

Det brukar räcka med att höja rösten- att slå hästen tar man endast till i de fall där hästen faktiskt håller på att göra illa dig. (Som hoven mot huvudet). Sen myyyyyycket beröm när den väl gör det du vill.

När den dummar sig på gången brukar jag bara låta den stå där och om den hoppar runt låter du den göra det. Ignorera hästen så tröttnar den tillslut.

okej :) tack för svaren .. hon var lika jobbig när jag provred men som sakt hon är en riktig sm ponny att rida :o Jag själv har ridit i 11år men är inte så stor och stark rätt klen om man får säga så :p
ska testa era tips + kolla upp monty hemsidan :smirk:

Men kom gärna med fler tips också :)

oftast höjer jag rösten och ibland så smäller jag till henne med handen (men aldrig på huvudet då), leda ehumm.. hon går rätt över mig :/, ge mat har jag jobbat rätt mkt med först så tryckte hon praktiskt taget in mig i väggen när jag gav henne mat. Nu står hon och väntar tills jag hett i maten och gått från krubban innan hon börjar äta *stolt* :)

När den dummar sig på gången brukar jag bara låta den stå där och om den hoppar runt låter du den göra det. Ignorera hästen så tröttnar den tillslut.

En kompis till mig har en varmblodsvalack som alltid vandrar runt på gången och nafsar i repen och håller på. Hon körde med att ignorera honom, men han blir inte det minsta bättre och då har hon ignorerat i flera år! :eek: Så mitt tips är försöka få bukt med dumheterna istället för att ignorera. Det kanske funkar på vissa hästar, men jag har sett fler exempel där det inte funkar... :crazy:

En kompis till mig har en varmblodsvalack som alltid vandrar runt på gången och nafsar i repen och håller på. Hon körde med att ignorera honom, men han blir inte det minsta bättre och då har hon ignorerat i flera år! :eek: Så mitt tips är försöka få bukt med dumheterna istället för att ignorera. Det kanske funkar på vissa hästar, men jag har sett fler exempel där det inte funkar... :crazy:

Det brukar ju oftast bero på om hon står mycket brevid honom och ger honom uppmärksamhet samtidigt. Ett varmblod jag kände var helt fullkomligt stressad på gången men ägaren lät henne stå där extra länge och gick ifrån, mockade pratade med folk etc och de la av eftersom den förstod att den fick inget ut av att hoppa runt. Samma sak med min ponny. Men det finns alltid undantag.

Det brukar ju oftast bero på om hon står mycket brevid honom och ger honom uppmärksamhet samtidigt. Ett varmblod jag kände var helt fullkomligt stressad på gången men ägaren lät henne stå där extra länge och gick ifrån, mockade pratade med folk etc och de la av eftersom den förstod att den fick inget ut av att hoppa runt. Samma sak med min ponny. Men det finns alltid undantag.

Jag är ju inte med henne varje dag i stallet så jag vet ju inte precis vad hon gör, men dom gånger jag är där hämtar hon honom från hagen, mockar, gör hö, kraftfoder, hämtar sadel och träns osv medan han står på gången. Men han bara trampar från sida till sida och drar i repen med tänderna. Men det är ju precis som du skriver individuellt, så det finns garanterat hästar man kan ignorera bort beteendet från. :) Men jag har som sagt även sett motsatsen många gånger. Kompisen är bara ett exempel... :D

Hon ifrågasätter kanske ditt ledarskap? NH träning kan nog hjälpa. Lycka till. Hoppas ni reder ut det, ponnyn och du =)

Jag känner igen mig i det där ;) Hade en storhäst en gång som var precis likadan! Det gick att få ordning på men det krävs att du är bestämd och inte ger efter någonting! Hästen har antagligen aldrig fått lära sig vad som är rätt och vad som är fel, så håll på reglerna och beröm mycket när den gör rätt!

När du leder hästen, gör mycker halter och rygga. Om hästen plöjer över dig, gör halt, rygga och sen stå still igen! Och när du bett den stå still då ska den stå still, var bestämd! När den lyssnar är det mycket beröm! Gör det här varje gång den visar minsta lilla tendens för att gå över dig eller inte lyssna när du leder den. I början kan du behöva använda lite våld (missförstå mig inte nu) men målet är att kunna göra halt utan att röra vid hästen. Hästen ska vara så uppmärksam på dig så när du stannar ska den också göra det. :smirk:

Vi har också en ponny hemma (syrrans) som är rätt ouppfostrad. Hon står jämt bland annat o skrapar med hovarna när hon står på gången. Det funkar liksom inte att ignorera henne, hon tröttnar inte! Smälla till henne funkar inte heller, gör det bara värre, hon är kaxig som bara den... Har funderat på att börja träna nh och ledarskap med henne! Kanske vore nåt, låter som om din också är dominant och testar precis som vår.

Vår ena ponny är likadan, men blir bättre och bättre. Vi har jobbat med henne från marken, flyttat henne åt sidan, runt oss och ryggat henne. En stund varje dag, när vi tagit in henne från hagen. Hon måste också stanna upp utanför boxen en stund innan hon får gå in. Vi satte upp vissa regler för henne som hon måste följa perfekt, bara några saker vi visste att vi kunde genomföra. Sen har vi ökat kraven successivt. Det tog inte lång tid tills vi märkte en förändring, hon hade nog bara inte förstått att hon inte fick göra så där. Hon testade och vi visade (i oförstånd) att vi var under henne i rang eftersom vi klev undan när hon försökte flytta oss.

Hon får aldrig klia sig mot oss eller buffla med huvudet. Vi måste dagligen flytta henne för tryck och vara väldigt konsekventa så hon kommer ihåg att det är vi som bestämmer. Och vi är noga med att aldrig backa ett steg om hon försöker flytta oss.

Du kan ju prova att jobba så här, och funkar det inte så ta hjälp!
Det finns mkt bara att läsa på internet, tex kan du kolla runt här:
www.ridharmoni.se

Lycka till!

Varför?? Jag förstår nog inte riktigt ert resonemang. Har själv varmblod med nerverna utanpå. Hon klarar numera att stå på gången. Men när vi fick hem henne reste hon sig, hängde sig i repen, steppade omkring som en tok! :crazy:

Men hon är väldigt "laddad" och stressig i sin natur. Det vi gjorde med henne var att vänligt men bestämt tala om för henne att på gången står man still. Det tar lite tid att få på alla saker, eller borstas etc. Nu fixar hon det relativt bra.

Nu till min fundering... lämna hästen på gången och gå ut därifrån?? Jag tror knappast att hästen steppar runt och stressar för att den är dum?! Och den blir ju knappast mindre steppig...

Men som sagt jag kan ha missförstått er... förklara gärna :confused:

Backa upp den om den kommer för nära dig be den stå stilla, använd kommanoljud ex ptroo. Uprrepa det här varje ggr den rör sig utan tillåtelse och var lugn men bestämd. När hästar biter ,sparkar ge den EN snabb rak "höger" med din hand där du hinner träffa, sen när den är trevlig igen klappa om.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 227
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar