Ouppfostrad häst

T

topsy_turvy

Egentligen är jag nog ganska medveten om vad som är problemet med mitt "bråkiga" 6-årssto, men alltid kul att höra vad andra tycker och om jag tänkt rätt.

Problemet är (som så många andra just nu verkar det som) att mitt sto bråkar med mig när jag rider henne. Jag köpte henne för 3 månader sedan och när jag provred henne (ett antal gånger både inom- och utomus) så var allt bra. Hon gick fint med mig och hittade inte på dumheter. Så fort jag fick hem henne till mig så började hon bråka både i stallet och när jag red. I stallet är det bättre nu, men jag har fortfarande inte full kontroll på henne då jag rider. Hon kan bara helt plötsligt stanna och vägra gå och börja stegra sig. Försöker jag få fram henne då så stegrar hon ännu mer. Varje gång jag fattar galopp så bockar hon och rusar iväg.:cry: Jag kan få ner henne igen så hon stannar men det e ingen kontroll i galoppen. Jag rider bara ute på fältet då vi varken har ridhus eller paddock på gården.

Är det någon som har tips om hur jag ska få en högre rangrodning än henne?? :confused:
 
Sv: Ouppfostrad häst

jag undrar om det bara har med "rangordning" att göra. är du säker på att hon inte har ont någonstans ? att utrustningen passar ? hur utbildad är pålle ? att en häst inte går fram utan blir istadig och reser sig då det krävs att den ska fram kan bero på att den saknar "ärlig" bjudning, eller att det "tar imot"/gör ont någonstans. likadant med galoppen, orkar hon inte bära sig ? eller försöker hon "springa ifrån" något obehag ?

vet du att det inte är något fysiskt problem och att utrustningen passar så försök anlita en duktig tränare som kan se och tala om hur "problemen" ska tas (innan det gått för långt). inte behöver man ha ridhus/paddock för att träna, ett fält duger bra ;) sätt tex. snabbstolpar och ett rep runt på fältet med lämpligt mått, vips så har du en bana. bättre än inget ;)
 
Sv: Ouppfostrad häst

jag undrar om det bara har med "rangordning" att göra. är du säker på att hon inte har ont någonstans ? att utrustningen passar ? hur utbildad är pålle ? att en häst inte går fram utan blir istadig och reser sig då det krävs att den ska fram kan bero på att den saknar "ärlig" bjudning, eller att det "tar imot"/gör ont någonstans. likadant med galoppen, orkar hon inte bära sig ? eller försöker hon "springa ifrån" något obehag ?

vet du att det inte är något fysiskt problem och att utrustningen passar så försök anlita en duktig tränare som kan se och tala om hur "problemen" ska tas (innan det gått för långt). inte behöver man ha ridhus/paddock för att träna, ett fält duger bra ;) sätt tex. snabbstolpar och ett rep runt på fältet med lämpligt mått, vips så har du en bana. bättre än inget ;)

Självklart har jag tänkt på om hon har ont någonstans. Sadeln jag rider i är inte optimal, men båda mina tränare och andra jag pratat med säger att de tycker den är ok, inte optimal, men ok. Hon ömmar inte i ryggen eller någon annanstans, känner o klämmer efter varje ridpass, men hittar ingenting. Dessutom är det inte varje gång jag galopperar eller alltid när jag rider, men för det mesta. Men vissa dagar kan hon gå som en gudinna! Hon är pigg och framåt, pigga ögon ocg öronen framåt hela tiden, men helt plötsligt kan hon bara frysa till och vägra gå längre, oftast är det vid samma gårdar/hus. Driver jag fram henne då så reser hon sig rakt upp på bakbenen och backar.

När det gäller galoppen så kan hon gå samlat när jag rider på volt och när jag väl fått ihop henne, det är bara i fattningen som hon bockar. Men detta tycker jag inte är det största problemet. :smirk:
 
Sv: Ouppfostrad häst

ja, fast vad jag menade är väl om en veterinär sett över henne. allt "ser" man ju inte själv. ibland beror sådant beteende på inflamationer/skelettförändringar.

annars är det kanske "bara" en olat ?

eftersom du skrev att hon "rusar iväg" i galoppen kan det ju även bero på att hon inte orkar (även om hon kan) att styrkan inte finns :smirk:
 
Sv: Ouppfostrad häst

ja, fast vad jag menade är väl om en veterinär sett över henne. allt "ser" man ju inte själv. ibland beror sådant beteende på inflamationer/skelettförändringar.

annars är det kanske "bara" en olat ?

eftersom du skrev att hon "rusar iväg" i galoppen kan det ju även bero på att hon inte orkar (även om hon kan) att styrkan inte finns :smirk:

När jag köpte henne för 3 månader sedan veterinärbesiktigade vi henne med röntgen och allt, en riktigt grundlig besiktning u.a.
Det kan mycket väl vara så att hon inte orkar i galoppen. Det kommer nog. Det största problemet är att hon vägrar gå ibland och stegrar sig. :smirk:
 
Sv: Ouppfostrad häst

eftersom fysiska problem kan uteslutas så kan det ju vara istadighet-brist på ärlig bjudning. bjudning är ju något man får lära den unga hästen, att det är roligt att gå fram. inte så ovanligt att den saknas i början. (istadighet kan ju slå åt båda hållen)

vad är det för häst du har ? hur mycket riden är hon ?
 
Sv: Ouppfostrad häst

eftersom fysiska problem kan uteslutas så kan det ju vara istadighet-brist på ärlig bjudning. bjudning är ju något man får lära den unga hästen, att det är roligt att gå fram. inte så ovanligt att den saknas i början. (istadighet kan ju slå åt båda hållen)

vad är det för häst du har ? hur mycket riden är hon ?

Det är en 6-årig Holsteiner. Hon blev inriden för 2 år sen, men har ridits sparsamt. Hon kan grunderna typ. Idag gick hon jättefint :D . Hon kan om hon vill :bump:
vad menar du med istadighet och ärlig bjudning? Hur ska jag göra för att lära lära henne det?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp