Ouppfostrad häst. HJÄLP!

I

iresha

Hej. Finns en häst jag får sköta precis som min egen när jag vill.
Problemet är det att han är ouppfostrad, gör som han själv vill.
Bits, sparkas ibland, bockar (hänt två gånger) och ibland när man ska hämta han från hagen och går med grimskaft drar han bara iväg, ingen som helst respekt att det faktist är någon som håller i grimskaftet.
Han blev övergiven när han var 10 år, eftersom tjejen som hade honom blev avkastad och ville inte ha hästen mer.
Sen dess har hästen stått och knappt blivit riden. I princip bara mat, ut i hagen, rykt. Han är nu 16 eller 17 år.
I somras började jag och en kompis rida och sköta honom några gånger i veckan. Han gjorde som han ville, men vi var ändå två som kunde hjälpas åt då. Nu har min kompis skaffat egen häst så jag har tänkt sköta om honom själv.
För övrigt är han hur go som helst att rida, och jag är inte rädd för honom.
Behöver alla tips jag kan få för att han ska respektera mig, sluta bitas och inte dra iväg i grimskaftet :)!

Sv: Ouppfostrad häst. HJÄLP!

När du leder honom så ska du nog använda kedja eller träns så att du har lite att säga till om. Vad det gäller bitandet så är det bara att vara konsekvent och inte acceptera att han gör så. Mata honom heller aldrig ur handen om han har såna tendenser.

jaa, jag har funderat på ett grimskaft med kedja. Får införskaffa ett sådant.
Vad ska man göra då när han bits?
Mata ur handen gör jag inte.. Lägger allt i grubban.

Du måste säga till honom på skarpen. Man måste lära sig att förekomma hästen och undvika situationer som gör att han bits. Det ska inte vara trevligt för honom att bita dig!

Brukar nypa tag i underläppen på honom precis när han är på väg att bita. Då slutar han för en liten stund sen är det igång igen..

Jag har köpt en häst som är 8 år ganska nyligen och han är precis som den häst du beskriver.. Det värsta är nog att han inte ger sig när jag säger till på skarpen, utan blir bara ännu mer kaxig. Vill få bukt med detta och jag försöker att analysera och sätta mig in i hans situation.. Med min kille tror jag det handlar om att han är sysslolös. Hur stor är hagen han står i? Hur ofta får han grovfoder? Står han med någon kompis i hagen? Etc. Min häst står för tillfället i en hage helt ensam på kanske 5 x 15 m, du hör själv hur roligt det låter!? Ev. till helgen skall jag flytta honom till min mamma, där han får stor hage att röra sig på, äldre valack som kan leka och fostra, jag ljuger inte om halva hagen är 10 gånger större. Dessutom är det även med skog, han får fri tillgång osv.

Det första är att utesluta alla kroppsliga fel på hästen, när det är gjort handlar det om vem av er som är starkast. Just nu är min herre starkare i sitt psyke än vad jag är = han har övertaget. Mitt knä har börjat krångla, i helt fel läge i och med att jag behöver visa honom att det är jag som är ledaren, och inte han. Det gäller samma sak för dig och din häst! Läs om NH och Parelli, inspireras och ta efter lite. Det sägs att man inte kan lära en gammal hund att sitta, i det här fallet en äldre häst, men det håller jag inte med om. Att vara fysisk och ryta i ska man tydligen undvika, men jag ryter i när det behövs och försöker i övrigt att använda kroppsspråket. Det går förstås inte så bra.. Men jag kämpar på! :D

Hagen är enorm, eller vääääldigt stor. Han har även skog. Och en äldre valack som kompis haha :p Men jag tror det är som du säger också, att han är rastlös för det enda han gör är att äta.. Hela tiden.. Och det är inget som händer i hans liv typ, ut äta, in o äta. sova. Det är det enda han gör. Och så här har det vart i kanske 6-7 år.. Och jag fick veta igår, att tjejen som haft honom innan lämnade honom för att hon inte klarade av honom.
Och det här med att ryta och sånt, aså jag tycker det fungerar bättre än att inte göra det. Man måste ju få visa att det han gör inte är okej. Men aa jag antar vell att det bara är att fortsätta att hantera han så mycket som möjligt och säga ifrån.. Hoppas det blir bättre, för jag är itne rädd för honom ^^. :d

Brukar nypa tag i underläppen på honom precis när han är på väg att bita. Då slutar han för en liten stund sen är det igång igen..

Låter lite som en del hästar ibland gör med varandra. "Hinner du bita mig när jag bitit dig, eller hinner jag hoppa undan?".
Ryt till åt honom, bli en :devil:

Ryt till åt honom, bli en :devil:

haha, ja men det känns ju som ett evighetsjobb.. Han känns så omöjlig.. Ena dagen är det bra (för att vara han), andra dagen är han suuurig..
Men jag vet varför han gör såhär, för han har aldrig blivit tillsagd..

Min häst betedde sig likadant när jag köpte honom, och det enda råd jag kan ge dig är att vara konsekvent, om ingen tidigare satt gränser/låtit honom tänja på gränserna så är det väl klart att han beter sig som han gör. Nu har jag ägt min häst i 4 år, och trots att han fortfarande är lite "bufflig" vissa dagar så har har lärt sig att man inte biter och vänder rumpan mot mamma, och lyssnar på vad hon säger :grin:

Min häst har också haft sina trotsperioder då han inte hade någon som helst respekt för människor.
Kan verkligen tipsa om en bok som heter Perfekt Uppförande av Kelly Marks.

Det första du ska tänka på är att vara konsekvent. När han t.ex. bits så ryt till, sen när han slutar och står snällt så beröm.
Drar han iväg med grimskaftet så köp en repgrimma (en riktig som är hård, ingen mjuk från t.ex. Hööks) eller kedjegrimskaft (ett långt!) så du har något att sätta emot.
Vill han springa iväg, ja då får han springa runt dig isf. Sen när han är trött och vill stanna, ja då får han springa tills du vill att han ska sluta. När han bockar driver du på tills han har slutat. Rid och sysselsätt honom ordentligt. Många "dumheter" kan bero på att han är understimulerad.
Lycka till.

haha, ja men det känns ju som ett evighetsjobb.. Han känns så omöjlig.. Ena dagen är det bra (för att vara han), andra dagen är han suuurig..

Det kan vara svårt att få bort en ful ovana som de kommit undan med länge, men det går! Var bara koncekvent (aldrig tänka 'men en gång gör väl inte så mycket..'), var bestämd. Det kommer att lösa sig. *pepp pepp pepp*

Det ÄR ett evighetsjobb för hur väluppfostrad en häst är kommer den alltid att testa och försöka ta ledarskapet ifrån dig. Det ligger i hästarnas natur att bete sig så. Och personligen har jag aldrig träffat på en omöjlig häst .. utan de såkallade omöjliga hästarna har varit hästar som inte fått klart för sig vem det är som bestämmer. Och alla hästar har bra dagar och sämre dagar precis som oss människor. :) Och jag menar du vet VARFÖR han beter sig så.. du är en lång bit på vägen att kunna ordna upp det här. Jag skulle dock be någon mer erfaren om hjälp om jag vore du och jag skyltar med att söka upp NH-instruktör för det har verkligen hjälpt mig och min häst i vår vardag.

Lycka till ;)

Tack alla! :) Antar att det bara är att fortsätta som jag gjort, vara bestämd och säga ifrån, berömma när han är duktig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve