otur med hästar.

karolinakempe

Trådstartare
Ja vart ska jag börja.
Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada.
Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i.

Häst 1: medryttar häst som jag hade som min egen red henne i 2 år och så busade hon i hagen och halka drog av senan i frambenet och blev aldrig bra så nu är hon pensionerad hos min moster som promenad häst (bortskämd som bara den:D prinsessan)
detta kan ju hända och vi fick ändå 2 år men sen slutade det aldrig.

Häst2: foderhäst som kom visade sig ha prestation ångest på träning och tävling. hemma helt okej men hade nog något fel i huvudet. var mycke konstig ibland. reste sig bara ibland och fick som små ryck. nästan som ticks. 6 månader

Häst3: En ögd underbar stor sak som 1 månad in i fodertiden får en spark på sommarbete som resulterar i en spricka i bakbenet. 2 månader i hängmatta och flera månaders rehabelitering. underbara att rida men inte okej mot andra hästar måste därför gå ensam. blev inget köp då säljaren ångrade sig. men denna häst hoppades jag på. hade henne i 1 år

häst4: köpte honom som 7 åring och mager, bara sutten på de senaste 4 åren efter att han avslutat löp kariären p.g.a en senskad (som jag inte fick reda på vid köp) men men.jag såg något i honom.
Denna häst har bara varit en massa otur med.
det börja med att jag lastar ut hästen efter köp och han är block halt. visar sig att det lilla såret på bogen 1cm långt 0,5 cm brett som fanns vid köp gömmde en stor innåt gående böld.7 dagar på strömsholm. efter det rullar det bara på ,en känning i den gamla senan. ultraljuda den och så vila.
efter 1 månader. panik i transporten på väg till ridhus sparkar sönder baklemmen samt sina egna ben.(har åkt en hel del med denna kille så vad som hände då kan ingen svara på) box vila och rehab 2 månad.
på väg till hagen snubblar han på sig själv och slår i ena frambenet med det andra och får ett överben. som var aktivt längre än normalt.3månader.
in och röntga och de diskutera om han slagit sönder sitt eget g*** ben(minns inte vad det hette just nu) ev operation om det inte ger sig. allt detta under 6 månader.
flyttar till ett nytt ställe med bättre hagar. detta har hänt de resterande 7 månaderna.
2 foderstrups förstoppningar av att han satt silage i halsen. SILAGE! som han alltid ätit. ner med kamera för att se om det finns någon förändring i halsen eller magen.
tappskor som gjort honom halt.
felverkning (visserligen mitt fel, dålig hovis) sömstucken alla sömmar. spänningar i kroppen efter detta som et var tvungen att fixa,blockhalt och vila i flera veckor.
chockar på penecelinet inte konstigt då han gått på 8 kurer under året.samt 8metacam kurer. under chocken slår han i backen så att bäckenet blir snett. Mer et.
lymfangit i små sår, hovspricker under sommaren, äter något i hagen så han får nässelutslag.
och så nu senast kotledsinflamationer samt lymfangit av en annan ryttare än mig tyvär.
samt att han krubbbiter både inne och ute.

Häst 5: kommer till mig på prov i 3 månader med en ren besiktning, dags färsk. fått reda på att hon är svår riden och älskar att hoppa. Hästen känns stressad vid ridning och går över människor. känns allmänt konstig i psyket. Men hoppar som en gudinna. tvekar aldrig, hoppar allt och har en sådan teknik.
men hon känns inte helt fräch åker in efter 2 månader ny besiktning på klinik, av de 2 månader har hon även stått 2 veckor pga att någon trampat henne på kronranden som blev ett trevligt sår.
väl inne visar det sig att hon är halt på alla 4 högt och lågt 2-3 grader.röntgen och där finns inget.
behandling och rehab, hon blir bättre och jag ska börja sitta på henne. Hon känns inte ren. åker till sigtuna denna gång då fillialen hölö vill det. deras ET trycker två gånger på ryggen och säger dessa ord
- den ryggen är helt paj röntga
röntgen visar kraftig kissing spine. visserligen har jag missat detta men det har 5 vet gjort det senaste 3 åren samt 3 ET hur vet jag inte men men . nu måste hon tas bort i veckan och jag orkar inte mer.

någon har lagt en förbannelse över mig helt enkelt.
vet inte om jag ska :rofl:eller :cry:

tack du som läst.
hoppas det finns fler met otur där ute
 
Sv: otur med hästar.

Välkommen i klubben säger jag bara...Jag har haft otur med Elva st ja:eek:
Förstår inte hur jag fortf kan hoppas på att det kommer vända...
 
Sv: otur med hästar.

Oj! Jag gnäller om att jag har haft ett jobbigt år men så finns det sådana som du... Hur står ni ut? Jag förstår ibland inte varför vi gör det här.
 
Sv: otur med hästar.

Så har det varit för mig också. Det är bara vår shettis som har varit kvar under de 10 år som jag har haft eget stall. De senaste åren har 3 hästar dött och alla var under 6 år, trots mycket noggrann skötsel osv. Rena otursgrejerna egentligen, en ataxi (halskotpelaren) endast 4 år, en 2 åring som drunknade osv osv. Man blir faktiskt nojjig på kuppen!!! Tar ju bort en hel del av glädjen tyvärr.:cry:
 
Sv: otur med hästar.

Usch, det låter hemskt. Hoppas det vänder och att du hittar din FRISKA drömhäst!

Jag har aldrig haft några skador eller problem på mina hästar, bortsett från en som gått omull o brytit nacken, och en liten spik i hoven på unghästen. Men inga andra skador nånsin. Det är skönt och jag antar att jag haft tur hittils.


Pad: Kan inte alla hästar simma? :o
 
Sv: otur med hästar.

tack ja jag hoppas också.
man har lärt sig mycke men till priset av en tunn plånbok och mycke ängslighet.
ibland undrar man varför man håller på.
men så pratar jag med min tränare och då får jag tillbaka hoppet.
fick erbjudande nu att hjälpa till att hoppa in hennes ung häst och detta ska bli roligt.
som tur är är det bara den sista jag blir tvunden att ta bort och det är jobbigt nog. annars hade jag nog slutat med hästar mycke tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp